Realtid

Modehusens skrikiga lyx hotas av ekonomisk nedgång

lyx
Miu Miu är ett lyxmärke med lite mer färgglada kollektioner. (Foto: Scott A Garfitt/Invision/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 08 apr. 2025Publicerad: 08 apr. 2025

Lyxbranschen försökte få kunderna att återvända med allt djärvare kollektioner. Nu kan planen gå i stöpet på grund av den ekonomiska turbulensen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Donald Trumps tullar och risken för lågkonjunktur pressar lyxmarknaden, som redan har tappat över 20 procent i försäljning sedan 2022.
  • Modehusen pendlar mellan lågmäld ”quiet luxury” och färgstark lyx som Miu Miu – men riskerar att hamna fel i tonläget.
  • Trots ekonomisk oro har lyxkunder visat sig mindre priskänsliga, vilket ger utrymme för fortsatta prishöjningar – särskilt i USA.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Handelskriget som har utlösts av Donald Trump kan få långtgående konsekvenser för världsekonomin.

En ny våg av tullar har införts på varor från både EU och Kina, och JPMorgan bedömer nu risken för en global recession till hela 60 procent under 2025.

Missa inte: Från grå mus till prålig påfågel – USA:s elit väljer lyx. Realtid

Detta slår hårt mot lyxvarumarknaden, som redan befinner sig i en svacka.

Under pandemin försökte många märken kompensera tappade volymer med prisökningar, vilket skrämde bort medelklasskonsumenter.

Lyx på nedgång

Mellan 2022 och 2024 minskade den globala försäljningsvolymen av lyxprodukter med över 20 procent, enligt konsultfirman Bain.

ANNONS

Om lågkonjunkturen tar fäste kan det leda till ett uppsving för ”quiet luxury” – lågmälda men dyra plagg. De stora modehusen har nämligen länge vetat att konsumenter i sämre ekonomiska tider vill vara mer diskreta med sin lyx.

Nu lockar gymkort mer än Gucci

Dyra väskor byts ut mot exklusiva gymkort när kinesiska konsumenter vänder lyxen ryggen.

Samtidigt finns det tecken på att den mer lågmälda lyxen inte lockar lika många köpare längre. Tvärtom har intresset ökat för ”skrikigare” varumärken, där Miu Miu som ägs av Prada, lyfts fram som ett exempel.

Detta sätter modehusen i en svår sits. De djärvare kollektionerna som skulle signalera en nytändning riskerar att kännas malplacerade i en allt dystrare ekonomisk verklighet.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Inte priskänsliga kunder

Flera stora modehus – däribland Chanel, Gucci och Valentino – har nyligen bytt ut chefer på den kreativa sidan i hopp om att återvinna konsumenternas intresse, men får nu anpassa sig till nya trender.

Missa inte: Diamanter och guld – heta klocktrenden som säljer. Realtid

Det är inte bara hotet om en lågkonjunktur som gör modehusen nervösa. För de europeiska lyxbolagen, som franska LVMH, kommer Trumps tullar att göra varorna betydligt dyrare i USA.

ANNONS

Samtidigt konstaterar Fortune att lyxmärkena har mindre priskänsliga kunder, vilket gör att de är mer benägna att acceptera prishöjningar.

Allt färre lyxar till det: ”Mindre intresserade”

Efter år av tillväxt står lyxindustrin inför sin största utmaning sedan finanskrisen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS