Realtid

Medieanalytikern: ”Discovery köper TV4”

Olle Lidbom
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 18 okt. 2022Publicerad: 18 okt. 2022

Mycket tyder på att TV4 kommer att säljas. Det hävdar TV4:s tidigare vd Jan Scherman  och får stöd av medieanalytikern Olle Lidbom.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– TV4 är reklamfinansierat vilket är en finansieringsform som haft det tufft under och efter pandemin. Inflationsekonomin får det inte att se ljusare ut, säger Olle Lidbom i kontakt med Realtid och på sin blogg.

Han menar att frågan dessutom har blivit ännu mer aktuell med den nya regeringen.

– Moderaterna var vid förvärvet väldigt kritiska till att staten skulle äga både TV4, via Telia, och samtidigt finansiera public service, säger han.

Frågan är dock vem som kommer att köpa TV4, och där är Olle Lidbom rätt säker på att det inte blir någon distributör såsom Comcast, Verizon, AT&T, Telenor eller Telia eftersom de alla har bränt sig på att äga TV.

Bonnier sålde till ett gyllene pris på närmare 10 miljarder kronor, pengar som Telia inte kommer att få tillbaka. Jan Scherman pekar ut Schibsted som en tänkbar köpare, men jag är tveksam om Schibsted vill ge sig in i TV-branschen på riktigt, allra minst i en osäker inflationsekonomi, säger Olle Lidbom.

Istället sätter han en peng på att det blir Warner Medias tv-bolag Discovery som köper TV4.

– Att stå upp mot en global och mycket välfinansierad transformation där aktörerna heter Netflix, Amazon, Discovery och Warner är svårt. Men Warner Media-ägda Discovery har en långsiktig strategi för att lansera Discovery+, och där skulle C Mores fina innehåll förstås göra sig bra. TV4 kan i en sådan affär förbli det de varit starkast på, nämligen en marksänd, reklamfinansierad tv-kanal, säger Olle Lidbom.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS