Max Matthiessen nöjer sig inte med Sverige. Anders Brinck får nu uppdraget att leta upp intressanta bolag att förvärva.
Max Matthiessen vill växa utanför Sverige – anställer M&A-chef
Mest läst i kategorin
Tillväxten ska ske i Sverige men Max Matthiessen kan även tänka sig att växa utanför landets gränser. Anders Brinks titel blir Head of M&A – en helt ny roll på Max Matthiessen.
Han har examen från Handelshögskolan i Stockholm och studier på UVA Darden School of Business i USA.
Under fem år hade han M&A -ansvar på ABG Sundal Collier och har efter det varit entreprenör och startat flera bolag som han dels drivit som vd, dels som styrelseordförande.
Ett av de bolag som han är mest känd för är medgrundandet av Shortcut Media Group. Ett filmproduktionsbolag som under Anders ledning vuxit från tre-fyra anställda till 70 anställda och som ökat omsättningen från 1 miljoner kronor 2011 till 120 miljoner kronor 2022.
–Tillväxt är min stora passion. Mitt uppdrag på Max Matthiessen är att hitta bolag som passar in i de olika affärsområden som Max Matthiessen har idag – Liv, Sak och Förmögenhetsförvaltningen. Ett otroligt spännande uppdrag, säger Anders Brinck.
–Jag är mycket glad att Anders Brinck valt att anta rollen som head of M&A hos oss. Max Matthiessen har ambitiösa tillväxtplaner och Anders roll blir att hitta intressanta förvärv i Sverige. Men vi vill även använda vår tillväxt i Sverige som en språngbräda till andra marknader, och då främst i Norden, säger Jacob Schlawitz, vd och koncernchef Max Matthiessen.
I en intervju med Realtid i somras pratade Jacob Schlawitz redan då om expansionsplanerna.
– Vi har ambitionerna. När vi har byggt upp en bra plattform här så finns det ingenting som säger att vi inte kan hjälpa kunder även utanför Sverige.
Vilken marknad lockar mest?
– Vi tycker Norden är spännande, dels för att länderna är så pass lika, dels för att många av våra partners redan är nordiska. Sedan har vi också globala partners och det är mycket möjligt att vi går utanför Norden med vissa affärsområden. Men då blir det kanske inte så mycket retail utan snarare större kunder som institutioner och företag, sa Jacob Schlawitz till Realtid då.