Axel Johnson säljer Kicks för 1,1 miljard kronor till Matas efter 21 år som ägare. Matas är Danmarks största skönhetskedja och affären skapar norra Europas ledande skönhetskonstellation.
Matas köper Kicks Group för 1,1 miljarder
Mest läst i kategorin
Matas är Danmarks ledande skönhetsaktör med 260 butiker i Danmark och på Färöarna. Matas har mer än 2 000 medarbetare och en omsättning på 4,5 miljarder danska kronor (omkring 7 miljarder kronor).
Kosmetikkedjan Kicks grundades 1991 och blev år 2002 en del av Axel Johnson. I början av 2023 fördes Kicks och Skincity samman i Kicks Group, med en samlad omsättning på 4,5 miljarder svenska kronor (2022) varav nära en tredjedel från online-försäljning och resterande från de 230 fysiska butikerna.
Axel Johnson har under de senaste åren visat en kraftig tillväxt och förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål. I fjol nåddes en omsättning på 118 miljarder kronor samtidigt som man noterade koncernens hittills starkaste resultat. Genom denna affär och den tidigare försäljningen av Åhléns (augusti 2022) har Axel Johnson markant minskat sin närvaro inom sällanköpshandel till konsument.
– Den här affären speglar den förnyelse och strategiska inriktning som Axel Johnson driver, där vi har blivit en större, starkare och mer diversifierad grupp med jämn fördelning mellan B2B- och konsumentverksamheter, och där sällanköp för konsument inte längre är en lika stor andel. Vid sidan av vår tyngdpunkt inom mat, genom Axfood och Martin & Servera, så har vi starka plattformar i vår industrigrupp Axel Johnson International och som storägare i Dustin. Därtill har vi stora ambitioner inom strukturellt växande områden kopplade till vår tids stora makrotrender, såsom solenergi, framtidens mat, digitala tjänster och produkter och hälsa, säger Mia Brunell Livfors, vd Axel för Johnson i en skriftlig kommentar.