Collectorgrundaren och affärsängeln Lena Apler är säker på sin sak: Go North från Göteborg kommer att bli nästa svenska unicorn – alltså bolag med värdering över 1 miljard dollar – och det redan inom ett år.
Lena Apler om nästa (?) unicorn: ”Har kraftigt överträffat mina förväntningar”
Mest läst i kategorin
Affärsidén bakom Go North i Göteborg är enkel: Företaget köper upp varumärken som är aktiva på Amazons e-handelsplattform, och effektiviserar samt förbättrar därefter hela kedjan – från inköp och produktion till marknadsföring och försäljning.
Go North grundades av Johan Hallenby i slutet av 2021 och tog i våras in närmare 80 miljoner kronor i en runda från riskkapitalbolaget Eequity samt en rad affärsänglar – bland dem Magnus Emilson och Alexander Hars. Dessutom gick finansveteranen Lena Apler in med 4,5 miljoner kronor.
Investeringen gjorde att bolaget kunde låna pengar. Med hjälp av en obligation fick bolaget under sommaren in 225 miljoner kronor. Pengarna kommer att användas för att köpa varumärken i så kallade inkråmsaffärer.
– Go North köper alltså inte själva bolaget utan enbart inkråmet i form av varulager, kundlistor och så vidare. Det gör att själva förvärvsmetodiken är enklare, och ger en enkel samt skalbar affärsmodell, vilket jag gillar, säger Lena Apler till Realtid.
Som grundare av Collector Bank och långvägare i branschen är hon van vid klassiska företagsköp – något som det alltså inte handlar om här.
– All information finns ju redan på Amazon och man behöver inte lägga så mycket tid på förberedelserna inför själva uppköpet. Det är faktiskt så enkelt att jag faktiskt inte ens trodde på de framtidsutsikter som Johan (Hallenby, red.anm) presenterade när jag skulle gå in i bolaget. Men där fick jag ju fel. Den förvärvstakt som Go North har är hög och tillväxten har kraftigt överträffat mina förväntningar. Detta kommer att bli en unicorn inom ett år, säger hon.
Finns det ingen risk för bakslag när entreprenörsdrivna varumärken övergår i ett storbolags ägo?
– Nej, tvärtom så har vi hittills sett ett uppsving för de varumärken som har köpts upp. Go North rationaliserar inköp och rutiner i bolaget, och gör marknadsföringen ännu bättre. Man ska komma ihåg att de varumärken som köps upp oftast är små och sällan särskilt hajpade, säger Lena Apler.
I somras hade Go North kommit upp i 15 varumärken i portföljen, men planen är att det redan nästa höst ska finnas ett 50-tal varumärken i densamma.