Realtid

Investerarens vision för elbilsfabriken i Trollhättan: ”Plantskola för innovationer”

Svante Andersson, vd på Stenhaga Invest. Foto: Pressbild
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
Uppdaterad: 15 aug. 2023Publicerad: 15 aug. 2023

I onsdags hölls ytterligare ett möte med den hemliga investerare som har skrivit på en avsiktsförklaring att köpa både Emily och Pons-projektet från elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan. Om affären slutligen går i lås med den möjliga köparen kan det ge många nya jobb på industriområdet Stallbacka, där Saab Automobile en gång i tiden höll till. Men det kommer inte enbart att tillverkas elbilar i lokalerna, utan visionen är att skapa ett företagskluster med allt från innovationsföretag och akademi till logistik, lager och servicebolag. Det säger Svante Andersson, vd på Stenhaga Invest, som i maj tecknade avtal om att köpa fabriken från Nevs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vi har tecknat ett avtal om att förvänta fastigheterna, inklusive maskiner och inventarier, och som fastighetsägare vill vi fylla dem för att skapa ett företagscenter där många människor kan jobba framöver, säger Svante Andersson till Realtid.

Han förklarar att Stenhaga Invest inte kommer att vara delaktiga i själva bilproduktionen, vilket det tidigare har spekulerats om, utan att bolaget enbart hyr ut lokaler med tillhörande maskiner och inventarier.

– Vi jobbar ju med att utveckla fastigheter och gillar att köpa sådant som det finns potential i. Vi har nu många diskussioner igång med många olika företag och projekt, och jag hoppas att vi kan skapa en plantskola för innovationer. Av historien vet man ju att det inte är alla satsningar som flyger, men om bara ett eller ett par av de där lyckas så kan det bli stort, säger Svante Andersson.

Så du tänker dig alltså ett företagskluster, snarare än att ett enskilt bolag självt tar över lokalerna?

– Ja, jag tror inte att det är så lätt att kunna hyra ut allt till ett enda företag. Visionen är att vi ska ha lokalerna fullt uthyrda och att det är ett antal olika bolag som finns och verkar där, säger han.

Har du någon förebild när det gäller detta?
– Continental lade ner däckfabriken i Gislaved 2002, men idag arbetar det fler personer på fabriksområdet än vad det gjorde när fabriken lades ner. Det finns fler sådana lysande exempel, men det krävs hårt arbete och att man navigerar rätt för att lyckas med något sådant, säger han.

Vilka är Trollhättans och bilfabrikområdets främsta styrkor, som du ser det?
– Det ligger väldigt bra till rent logistiskt. Vi kan använda båt för att frakta och vi har flygplatsen som närmaste granne. Det är dubbelspårig järnväg ända in på området och vi har motorväg till både Norge och Göteborg. Elförsörjningen är mycket god genom Vattenfalls försorg, och om något behöver kylvatten så ligger älven precis intill. Det finns många bra fördelar här, säger han.

Det låter som om att ett logistikcenter också kan passa bra där?
– Ja, förutom fabrikslokalerna på 395 800 kvadratmeter så ingår även cirka 400 000 kvadratmeter mark, vilket öppnar för lagring utomhus. Vi har diskussioner igång med företag som behöver ytor för att lagra och flytta containers, sköta transporter och annan logistik, säger han.

ANNONS

Hur ser du på konkurrensen från Göteborg, som ju bland annat har Säve där det planeras för logistikcentrum?
– Flera av de aktörer som vi har pratat med säger att de inte kan ta nya affärer på grund av att de inte har tillräckligt med ytor. Det är väldigt svårt att säga vart detta leder, men det är betydande ytor som bolagen vill ha i alla fall. Men när det gäller Göteborg vs Trollhättan så ser jag vår satsning som ett komplement, snarare än en konkurrent, säger Svante Andersson.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS