Ikea satsar stort på Kinas marknad och investerar hundratals miljoner i försäljning av prisvärda produkter. Möbeljätten anpassar sig efter allt mer prismedvetna kinesiska konsumenter.
Ikea riktar in sig mot Kinas pressade medelklass
Mest läst i kategorin
Ikea planerar att investera 270 miljoner yuan, motsvarande 391 miljoner kronor, årligen i utveckling och försäljning i Kina. Detta för att möta den ökande efterfrågan på prisvärda produkter.
Hög ungdomsarbetslöshet och en nedgång i fastighetsmarknaden gör att kineserna spenderar mindre och Ikeas investeringsstrategi är alltså ett svar på detta. Det rapporterar Nikkei Asia.
”Medelklassen håller hårdare i plånboken”, förklarar Frédéric Cho, Kina-rådgivare och vice ordförande i Sweden-China Trade Council, till SVT.
Konsumenter jämför innan köp
Enligt en undersökning jämför omkring 60 procent av unga kinesiska konsumenter priser, alltid eller ofta, innan de gör ett köp. Endast 17,8 procent uppgav att de sällan eller aldrig jämförde priser innan ett köp.
Kina fick sitt första Ikea-varuhus i Shanghai 1998. I dag har den svenska möbeljätten 35 varuhus i landet.
Läs mer:
Ikea lanserar ny säljplattform: ”Väldigt nyfiken”. Realtid
Ikea miljardinvesterar i skyskrapa mitt på Manhattan. Realtid
Kina slår ner på medelklassens ”pengadyrkan”. Realtid