Efter en riktigt tuff start på året förbättrar LKAB resultaten under andra kvartalet. Men Malmbanan fortsätter att skapa problem.
Gruvjätten LKAB riskerar förlora fem miljarder – om året
Mest läst i kategorin
Årets första kvartalet var LKAB:s sämsta på mycket länge. Omsättningen halverades och vinsten föll 70 procent jämfört med samma kvartal 2023, skriver Dagens Industri.
Urspårningar på Malmbanan har skapat stora problem med järnvägsleveranserna, vilket tvingat LKAB att dra ner på produktionen, rapporterar Sveriges Radio.
Nu har gruvbolaget återhämtat sig och landat på mer normala nivåer. Omsättningen blev 9,8 miljarder kronor under andra kvartalet, vilket är en ökning med 5,4 procent från samma period i fjol.
LKAB:s rörelseresultat landade på 2,7 miljarder, med en rörelsemarginal på 27,1 procent. För halvåret blev det drygt 4 miljarder kronor, vilket kan jämföras med dryga 7 miljarder i fjol.
”För löpande samtal”
Malmbanan fortsätter dock att vara ett huvudbry för bolaget. Flera olyckor har lett till att trafiken fått stängas av, något som slagit mot bolagets lönsamhet, skriver Svenska Dagbladet.
Problemen med järnvägstransporterna ser ut att fortsätta under en längre tid, vilket lett till att LKAB behövt minska produktionen med omkring en miljon ton järnmalm på årsbasis.
Om bolaget tvingas dra ner produktionen ännu mer räknar man med ett inkomstbortfall på 5 miljarder per år, fram till 2030.
”Vi för ett löpande och bra samtal med Trafikverket för att undvika situationer som urspårningar och problem med växande lager”, säger vd Jan Moström till SvD.
Sjunkande priser
LKAB kämpar även med en annan utmaning – de sjunkande järnmalmspriserna. Nu kostar järnmalm runt 100 dollar per ton, vilket kan jämföras med omkring 150 dollar som priset legat på under flera år.
Trots detta verkar Moström inte särskilt oroad.
”100 dollar per ton är ett ganska bra pris för järnmalm så jag är inte allt för missnöjd”, säger han till SvD.
Läs vidare:
Svenska stålbolag drabbas av kinesisk avmattning. Realtid
Jättehärva i Malmfälten sväller. Realtid
Gardell: Låt marknaden få sista ordet om gröna stålet. Realtid