Ferrari sålde inte ens 14 000 bilar förra året. Det är receptet bakom den italienska lyxbilstillverkarens oerhörda framgång.
Ferraris paradoxala framgångsknep: "Lyxföretag"


Mest läst i kategorin
Normalt brukar företag försöka sälja så många produkter som möjligt. När Ferrari lanserade sin senaste modell, F80, tog dock företaget en helt annan väg – den erbjöd den inte till försäljning till allmänheten alls.
Istället var försäljningen bara öppen till 799 personer som noggrant hade valts ut baserat på flera faktorer, som huruvida köparen ägde en Ferrari sedan tidigare.
Missa inte: Blåste spanjorer på miljoner – ”Ferrarimannen” på väg till Sverige. Realtid
Strategin, som avser att göra bilen ännu mer exklusiv och trycka upp priserna, ser ut att fungera.
Ferraris börsvärde har stigit stadigt under de senaste åren och vinsten ökade med 21 procent under 2024, skriver CNBC.
”Inte ett bilföretag”
Samtidigt går stora delar av världens biltillverkning igenom en tuff period. Det gäller inte minst i Tyskland, där anrika märken som Volkswagen har behövt varsla tiotusentals anställda.
En orsak till att Ferrari inte märker av vindarna på samma sätt kan bero på att det inte ser sig som en konkurrent till de stora biljättarna.
”Vi är inte ett bilföretag. Vi är ett lyxföretag som också säljer bilar”, säger vd:n Benedetto Vigna med eftertryck enligt Wall Street Journal.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Siffrorna visar på hur stor skillnad det är mellan Ferrari och de traditionella bilföretagen.
Förra året sålde Volkswagen, som har ett börsvärde på omkring 50 miljarder dollar, över nio miljoner bilar. Ferrari är värt nästan dubbelt så mycket – och sålde under samma period 13 752 bilar.

Vinstregn för Ferrari – miljardbelopp rullar in
Trots tuff marknad, levererar Ferrari rekordresultat. Stark försäljning, nya modeller och satsning på innovation driver framgången.
Senaste nytt
Bra andrahandsvärde
Ferrari har lyckats med det som alla lyxmärken försöker göra – få köpare att betala mer för samma sorts produkt.
Det märks inte minst i andrahandsvärdet som normalt är mycket dåligt för bilar, men som i fallet Ferrari ofta stiger när entusiaster är på jakt efter retrofynd.
Läs även: ”Börsnotering av Lamborghini kan frigöra miljardvärden”. Realtid
Även om den senaste bilmodellen enbart såldes till utvalda går det att köpa en Ferrari. Men det kräver dels förstås mycket pengar, dels en del tålamod.
Det kan ta ett par år innan en ny Ferrari blir tillgänglig hos en bilhandlare, allt enligt Ferrari-grundaren Enzo Ferraris devis: ”Vi levererar en bil mindre än vad marknaden vill ha.”
Missa inte: Från grå mus till prålig påfågel – USA:s elit väljer lyx. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.