Hemelektronikkedjan Elon avyttrar Em homes varumärke och webbshop till möbelkedjan Svenska Hem.
Elon säljer Em home till Svenska Hem
Mest läst i kategorin
–Det är glädjande att vi har en lösning för Em home-kedjan där vi ser stor potential för framtida utveckling hos Svenska Hem, säger vd Stefan Lebrot i en kommentar.
–Samtidigt kan Elon nu lägga all fokus på koncernens kärnverksamhet, vilket känns extra viktigt med tanke på det konjunkturläge som vi befinner oss i, fortsätter han.
Köpeskillingen är 9 miljoner kronor. Affären väntas få en positiv resultateffekt om 0,5-1 miljoner kronor. Em Homes varumärke utnyttjas av 28 butiker.
Elon fattade beslut 2018 om att ge sig in i möbelbranschen. Målsättningen var att dubbla antalet butiker under de kommande fyra åren, en målsättning som inte materialiserats. Ett flertal av Em home-butikerna kommer erbjudas möjligheten till medlemskap i Svenska Hem-kedjan.
Elon kommer i och med den här strukturaffären att kunna fokusera på sin kärnverksamhet inom retail; produkter och tjänster inom vitvaru- och hemelektronikbranschen. Framöver läggs fokus på kedjekoncepten Elon, Elon Ljud & Bild, RingUp och Digitalbutikerna samt verksamheten inom Elon Business och Logistic & Services.