Trots en krisande marknad för lyxprodukter fortsätter klockor klädda i diamanter och safirer att sälja som aldrig förr. I osäkra tider har de blivit en investering för många.
Diamanter och guld – heta klocktrenden som säljer


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Trots en global nedgång i lyxhandeln fortsätter smyckeskategorin att växa, något som märks på årets Watches and Wonders-mässa där juvelprydda klockor står i fokus.
- Enligt Bain & Co är smycken en av de mest motståndskraftiga lyxkategorierna. Varumärken som Cartier, Van Cleef & Arpels och Piaget satsar på klockor som kombinerar smyckesdesign och urmakeri.
- ”Just nu är det smyckenas tid på lyxmarknaden”, säger Piagets vd Benjamin Comar.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
På mässan Watches and Wonders i Genève dominerar klockor prydda med diamanter, safirer och ädelmetaller – i ett tydligt försök från varumärkena att locka köpare som söker både skönhet och investeringsvärde, skriver Financial Times.
Enligt en rapport från konsultfirman Bain & Co är smycken en av de mest motståndskraftiga sektorerna på lyxmarknaden, tillsammans med skönhet och glasögon.
Missa inte: Guldruschen får Rolex att maxa priserna. Realtid
Smycken påverkas mindre av modetrender och har dessutom ett inneboende värde i form av ädla metaller och stenar, vilket gör dem attraktiva även i ekonomiskt osäkra tider.
Det syns inte minst i resultatet hos Richemont, som i januari rapporterade en försäljningsökning på 14 procent i sina fyra smyckeshus – Buccellati, Cartier, Van Cleef & Arpels och Vhernier. Detta bidrog till rekordförsäljning på 6,2 miljarder euro.
Över 1 100 diamanter
Cartier har i år lanserat flera smyckesinspirerade klockor, bland annat ett armband i kollektionen Panthère där urtavlan är diskret dold bakom över 1 100 diamanter.
”Klockan måste passa varje handled, med fokus på ergonomi”, säger Marie-Laure Cérède, Cartiers kreativa chef för smycken och klockor.
”Det är här vi är smyckestillverkare före vi är urmakare”, fortsätter hon.

Ralph Lauren återskapar tjugotalets elegans
I vår lanserar Ralph Lauren en serie lyxiga klockor för män. Med kollektion 867, döpt efter företagets flaggskeppsbutik på Manhattan.
Senaste nytt
Smyckesexpertis och urmakartradition
Van Cleef & Arpels markerar 90-årsjubileet för sin ikoniska Cadenas-klocka med en fullt pavébesatt version med safirer.
Dessutom presenteras Ruban Mystérieux, en diamantring med klocka – toppad med en 3,72 karats diamant och smaragder.
”Klockan är en korsningen mellan hög smyckesexpertis och urmakartradition”, säger Rainer Bernard, chef för varumärkets klockavdelning.
Läs även: Tullkaos och inflationsoro driver guldet till nya höjder. Realtid
Fungerar som investeringar
Även Piaget, Jaeger-LeCoultre, Bvlgari, Chopard och Tiffany & Co visar i år upp klockor där smyckesdesignen står i centrum.
”Just nu är det smyckenas tid på lyxmarknaden”, säger Piagets vd Benjamin Comar och pekar på att kunder alltmer söker ikoniska smyckesverk som också fungerar som investeringar.
LVMH rapporterade visserligen en nedgång med två procent i försäljningen av klockor och smycken under 2024 – men flera av koncernens smyckesvarumärken, inklusive Bvlgari och Tiffany & Co, går starkt, skriver Financial Times.

Världens dyraste väska glittrar av guld
Modehuset Paco Rabanne gör stort nummer med den lyxigaste handväskan i sitt slag.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.