Att Heart Aerospace lämnar Säve flygplats innebär inte bara att Castellum förlorar en viktig hyresgäst. Det innebär också att bolaget – och hela Göteborg – tappar ett centralt prestigeprojekt.
Castellum tappar prestigesatsning: ”Tråkigt att vi inte gick i mål”
Mest läst i kategorin
Elflygbolaget Heart Aerospace lämnar Säve flygplats i Göteborg. Landningsbanan är för dålig för att klara av bolagets kommande storsatsning och nödvändiga investeringar som flygplatsen har behövt göra inte längre är möjliga att göra, det meddelade nyligen Heart Aerospace.
Beskedet skapar ramaskri bland västsvenska techinvesterare, startupbolag och innovationsaktörer. ”Det är ofattbart. Blir sällan upprörd men att förlora Heart ifrån Göteborg är ju vansinne.”, ”Bojkotta Castellum!!!”, ”Det är så galet trögt att missa en sån här chans. Bara att bälta och åka med for the ride”, ”Det borde ligga i Castellum och Göteborgs intressen att hitta en lösning” är några av många dystra kommentarer som nyligen har uttryckts i sociala medier.
Castellum har, likt Business Region Göteborg och en lång rad andra aktörer , lyft fram Heart Aerospace som framtiden för Göteborg och Västsverige. Men när Realtid ber Castellum om en kommentar så är det inte lika muntra miner som vanligt.
– Det är tråkigt att vi inte gick i mål med affären med Heart Aerospace, men i övrigt så har vi sagt att vi inte ger några fler kommentarer, säger Anna-Karin Nyman, kommunikationsdirektör på Castellum, till Realtid.
Detta är ju en väldig prestigeaffär som ni nu förlorar – hur ser ni på det?
– Man går inte alltid i mål med alla affärer, men vi vill inte kommentera vår affärsdiskussion med dem. Rent generellt är det ju viktigt med industrietableringar. Exempelvis är vi stora i Västerås där Northvolt finns, och där ser vi att det finns ett stort regionalt intresse för den här typen av etableringar, så det är inte konstigt att man lägger stor vikt vid dem, säger hon.
Hon berättar också att arbetet med utvecklingen av Säve fortsätter, trots avhoppet från Heart Aerospace.
– Ja, det pågår mycket detaljplansarbete just nu, och där är vi djupt involverade. Det pågår ett programarbete för hela Säveområdet inklusive kommunens mark i anslutning till området. Förutom detta har vi på Castellum påbörjat arbetet för första detaljplanen på vår del av marken, och det finns en hel del olika intressen som ska in i dem innan kommunen sedan godkänner, säger Anna-Karin Nyman.
Här är bakgrunden till Heart Aerospace avbrutna satsning på Säve flygplats:
- I slutet av 2014 upptäcktes att bärigheten på Säve flygplats taxibana var för dålig
- Under 2015 kom beskedet att Säve flygplats skulle läggas ner.
- Under 2016 sålde Göteborgs stad, Swedavia och Volvo stora delar av marken av till Serneke Group för 175 miljoner kronor, plus eventuell tilläggsköpeskilling.
- År 2017 säljer Platzer ytterligare mark till Serneke.
- Under 2018 säljer Serneke marken vidare till Castellum, som vill utveckla ett logistikcentrum.
Under året grundas även Heart Aerospace av Anders och Klara Forslund. - Under 2019 flyttar Heart Aerospace in i lokaler på Säve flygplats. Samma år berättar Sernekes vd Ola Serneke på ett möte med Västsvenska handelskammaren att Serneke tjänade två miljarder kronor på Säveaffären. Att skattebetalarna i Göteborgs stad bara fick 13 miljoner kronor för sin del av flygplats fick Realtids krönikör Per Lindvall att skriva bittert om ”Göteborgsandan” från sin sämsta sida.
- Under 2021 kom beskedet att United Airlines går in som delägare i Heart Aerospace. Samtidigt bygger Castellum satsningen Gateway Säve, vilket är ett tre miljoner kvadratmeter stort område runt flygplatsen med fokus på elektrisk mobilitet, där bland annat Chalmers och RISE har etablerat sitt Swedish electric transport laboratory, SEEL.
- Under våren 2022 meddelar Volvo och Northvolt att man ska bygga en batterifabrik i anslutning till Säve flygplats. Renat avloppsvatten var Göteborgs hemliga vapen i kampen om fabriken.
- Under hösten 2022 går bland annat Saab och Air Canada in som delägare i Heart Aerospace, ivrigt påhejade av flygbolaget SAS. Heart Aerospace berättar även om sin nya storsatsning som gör att bolaget förväntas sysselsätta 500 personer inom tre år.
- Under 2023 kommer beskedet att Heart Aerospace kommer att lämna Castellum och Säve flygplats – men att de i övrigt aggressiva expansionsplanerna ligger fast.