Axel Johnson-bolagen Kicks och Skincity går samman och bildar Kicks Group. Ambitionen är att skapa bästa möjliga förutsättningar för att stärka sina ledande positioner och respektive kunderbjudande.
Axel Johnson slår ihop Kicks och Skincity
Mest läst i kategorin
För en månad sedan blev det känt att de två svenskgrundade bolagen, Instabox och Budbee, går samman och bilda ett nytt bolag, Instabee.
För ett år sedan ingick Axfood ett strategiskt samarbete med Kinneviks Mathem, och blev ny delägare i bolaget.
Beskedet på tisdagen är att man bedömer att Kicks och Skincity på en konkurrensutsatt marknad blir starkare tillsammans. Mot slutkund kommer Kicks och Skincity fortsatt att drivas som fristående varumärken. Det framgår av ett pressmeddelande.
Skincity är en professionell hudvårdsklinik online med försäljning i Norden och i Storbritannien. Bolaget grundades av Annica Forsgren Kjellman och Mikael Kjellman, Axel Johnson blev delägare 2017 och helägare under 2021. Bolaget erbjuder specialistkunskap och produkter inom professionell hudvård och makeup. Bolaget har haft en stark tillväxtresa och 2021 uppgick försäljningen till knappt 600 miljoner kronor.
Kicks har 230 butiker i Sverige, Norge och Finland. Kicks har sedan 2002 varit en del av Axel Johnson-koncernen. 2021 hade bolaget en rekordomsättning på över 3,6 miljarder kronor, varav e-handeln stod för närmare 30 procent.
Sammangåendet i den nya strukturen väntas kunna fullföljas innan årsskiftet, efter fackligt godkännande.
Freddy Sobin kommer att bli vd för Kicks Group och Pernilla Nissler kommer att arbeta vidare med formandet av den nya gruppen in i första kvartalet 2023, tills övergången är slutförd.