Realtid

Arla Sverige: Prisuppgångar kan vara på väg

En bild på Arlas mejeriprodukter och en bild på Arlas vd, Cecilia Kocken.
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 29 aug. 2024Publicerad: 29 aug. 2024

Arla Sverige har under årets första halvår sett en ökning av volymerna för sina största varumärken med 3 procent. Detta trots en minskad omsättning med lika mycket.

Enligt Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige, är de minskade intäkterna ett direkt resultat av förra höstens prisjusteringar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Vi sänkte priserna kraftigt med nära 10 procent förra hösten vilket nu syns i siffrorna,” säger Kocken till Dagens Industri. Hon noterar också att efterfrågan på mejerivaror börjar återhämta sig i takt med att inflationen faller tillbaka.

Strängare regler

Trots att konsumenterna börjar hitta tillbaka till mejerihyllorna, står mjölkbönderna inför nya utmaningar.

Den globala mjölkproduktionen har minskat, vilket delvis beror på strängare regler för lantbrukare i flera länder. Detta har lett till att vissa bönder har tvingats minska eller lägga ner sin verksamhet.

”Det är många faktorer som spelar in, men jag kan konstatera att priserna på fetter och andra råvaror som korrelerar med mjölken har stigit vilket talar för en prisuppgång,” säger Cecilia Kocken.

Begynnande investeringsvilja

Arla, som drivs som ett kooperativ med över 8 000 medlemmar, ser samtidigt en begynnande investeringsvilja bland de svenska mjölkbönderna.

”Det är glädjande. För oss är det viktigt att den svenska mjölkbonden mår bra, inte minst för att klara av att investera i den gröna omställningen,” avslutar Kocken.

Läs även:

Arla minskar med runt 170 tjänster i Danmark. Realtid

Arla Plast ökar omsättning men minskar rörelseresultat. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS