Ikea Sveriges försäljning för verksamhetsår 2022 uppgick till omkring 18 miljarder kronor – med drygt 65 miljoner över förra årets nivå når bolaget därmed sin högsta försäljning någonsin.
3,2 miljoner varmkorvar och 850 värmepumpar – så blev Ikeas 2022 ett rekordår
Mest läst i kategorin
Verksamhetsåret 2022 inleddes med fem månaders pandemirestriktioner i såväl varuhus som restauranger. I pandemins spår följde globala transportproblem och rekordinflation.
Förutom en ökad försäljning av heminredningsprodukter så har även mat bidragit starkt till rekordförsäljningen. Utöver det har Ikea utökat sitt erbjudande inom energilösningar när värmepumpar och det vattensparande munstycket Åbäcken lagts till befintliga produkter och tjänster som solpaneler och el-abonnemang. Det framgår av ett pressmeddelande.
Det totala antalet besök, fysiskt och online, ligger med 172 miljoner kvar kring förra årets siffra – med skillnaden att de fysiska besöken ökade med en bra bit över fyra miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.