Finans Nyhet

”Vi tog ett ordentligt grepp om samtiden”

Oliver Hofmann, Manager på kommunikationsbyrån Coast Communications
Publicerad
Uppdaterad

”Byrån arbetar nu mer som en tankesmedja” säger Oliver Hofmann, Manager på kommunikationsbyrån Coast Communications till Realtid och hänvisar till den innovations- och framtidsorienterade enheten som byrån har startat. 

Miriam Istner-Byman

Oliver Hofmann, Manager på Coast Communications och Managing Partner på Rickhamre Hofmann AB kommenterar: 

Vad har hänt hos er under det gångna året?

– 2017 var året då det stod klart för oss att nollor och ettor också behöver en story. Vi startade en innovations- och framtidsorienterad enhet, Rickhamre Hofmann AB. Tillsammans med ledande internationella kunder tog vi ett ordentligt grepp om samtiden. I praktiken betyder det att byrån nu arbetar mer som en tankesmedja. 

Annons

Förmågan att sätta den digitala utvecklingen i sitt sammanhang och betrakta transformationen som den drivande kraften i samhällsutvecklingen har gjort det möjligt för oss att tillsammans med vårt nätverk leverera helhetslösningar och att vara affärsdrivande i ett kommunikativt ekosystem.

Vilka har de största utmaningarna varit (och hur har ni lyckats bemästra dessa)?

– Utmaningen är att traditionell kommunikation är linjär. Före börsnotering, under börsnotering och efter börsnotering; pilar från vänster till höger på en power point och i andra dokument. Den metodiken har fortfarande sin plats i klassisk kommunikation. Men under en omvälvande dynamisk period av förändring spiller flödesschemats pilar ut över kanten. Vi behöver helhet och sammanhang för att reagera.

Annons

Under 2017 slutade vi att arbeta med listor av olika slag. Detta oavsett frågeställning, uppdragsgivare eller land. Istället började vi identifiera kluster där mottagarna refererar till varandra. De må vara politiker, tjänstemän, opinionsbildare, analytiker, investerare, journalister, företagsledare eller forskare.

Har ni sett nya kundmönster under 2017?
– Vårt klusterbaserade think-tank, mottogs först med nyfikenhet om än inte övertygelse bland svenska och internationella kunder som vi arbetar för i Norden.  

Men resultaten har varit överväldigande. Under 2017 har vi kunnat konstatera att våra kunder har fått en markant högre närvaro i relevanta medier. De bjuds frekvent in som experter av departement och organisationer. Det bidrar till en närvaro som stödjer det viktiga säljarbetet, och företagen skaffar sig därmed också manöverutrymme att handskas med kritiska situationer. Förutom arbeten via vår internationella nätverksorganisation, har vi fått flera nya intressanta uppdrag inom fintech, IR och spelindustrin i Madrid, Paris, London och Amsterdam. Vi har också ombetts utveckla metoden inom ett par av världens största PR-företag, där vi ingår som svensk byrå i arbetet för vissa specifika kunder.

Annons

Vilka är de största trenderna inom er bransch just nu?

– Den stora trenden år 2017, och som vi förväntar oss fortsätter under 2018 inom kvalificerad kommunikation i Norden, är konsolidering jämsides med en kraftig tillväxt av Boutique sized PR. I Sverige använder vi inte så ofta termen Boutique sized PR, utan vi brukar tala om ensamkonsulter eller kommunikationsrådgivare. Poängen är oavsett beteckning att ägaren med sin närvaro garanterar leverans och kompetens. Det är kanske inte så konstigt att vi har sett en explosion av antalet namnbaserade Boutique sized PR konsulter inom kommunikationsrådgivning i Sverige. 

Samtidigt pågår nämligen en konsolidering där de stora PR firmorna, amerikanska såväl som svenska, visar hög förvärvsaptit och har vuxit ut till stora produktionshus inom bokslutsapparaten. Eller utvecklats till resurskonsulter, med erbjudandet riktat mot kommunikationshungriga svenska myndigheter.

Internationellt ser vi ingen motsvarande utveckling i vårt eget globala nätverk, som rymmer ett femtiotal medelstora public affairs, public relations and investor relations byråer över hela världen. Men vi har noterat att vi måste knyta våra nätverkspartners inom de egna leden eller i produktionsprocessen närmare till oss, för att säkerställa leverans av helhetslösningar i en flerkanalsstrategi.

Vad händer hos er under 2018? 

– Under 2018 driver Coast den proaktiva klusterbaserade kommunikationen vidare, främst i enheten Rickhamre Hofmann AB. Vi planerar att testa den ordentligt inom sektorerna läkemedel och biotech, där vi tidigare var verksamma med ett mer traditionellt erbjudande. 

Eftersom vi står inför ett valår 2018, vet vi också att efterfrågan på faktabaserad kommunikation kommer att öka kraftigt, när de ideologiska svallvågorna går höga. Där har vi alltid ett erbjudande som vi vet efterfrågas. Vi planerar också för nyanställningar och att etablera en filial i södra Sverige.

Annons