Realtid

"Vi kunde inte komma överens"

Peter Fredell, Martin N Larsson (bilden) och Annika Blomé köpte Stockholmsbaserade fintechbolaget Seamless, numera Invuo, fintech-app Seqr – och döpte om den till Glase, inom ramen för bolaget Glase Fintech AB. I år siktar de på att få in 200 miljoner kronor i finansiering, genom en nyemission. Foto: David Gustavsson
admin
admin
Uppdaterad: 26 juni 2018Publicerad: 26 juni 2018

Fintech-bolaget Seamless ville avveckla sin betalapp Seqr. En felbedömning tyckte ex-medarbetarna Peter Fredell, Martin N Larsson och Annika Blomé – som istället köpte appen för 8 miljoner och startade ett eget bolag. "Vi siktar på en runda på 200 miljoner i höst", säger Peter Fredell till Realtid.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 29 december köpte tre tidigare medarbetare i Seamless, som bytt namn till Invuo, mobil- och betalappen Seqr, som numera heter Glase. Appen driftas, utvecklas och erbjuds i dag av bolaget Glase Fintech AB som grundats av de tre köparna Peter Fredell, vd, Martin N Larsson, vice vd samt Annika Blomé, operativ chef.

Annike Blomé, Peter Fredell och Martin N
Larsson har grundat Glase. Foto: Press

Peter Fredell var vd för Invuo mellan 2008 och sommaren 2017. Hans mångåriga vän Martin N Larsson var IR-chef och Annika Blomé hade en COO-roll.

Realtid.se fick en intervju med Peter Fredell och Martin N Larsson på kontorshotellet Convendum på Regeringsgatan 65 i centrala Stockholm, där Glase Fintech AB huserar sedan i mars. Vi ses i ett mindre konferensrum med whiteboard och sätter oss kring ett stort bord som upptar större delen av rumsytan.

Peter Fredell självmant sa upp sig från vd-posten i Invuo förra våren. Redan då stod det klart att den nya styrelsen inte ville satsa på betalappen Seqr, som den hette i Invuos regi.

Bolaget skulle istället fokusera på sin B2B-verksamhet via det förvärvade dotterbolaget MeaWallet – en norsk teknik- och plattformsleverantör som möjliggör mobila och kontaktlösa betalningar.

Peter Fredell opponerade sig. Han såg stor potential i Seqr. Produkten behövde bara marknadsföras. Men det fanns inga pengar till det, berättar han.

–  När vi inte kunde komma överens, var det ingen idé för att vara kvar, säger han till Realtid.se..

ANNONS

Han medger att Seqr, som släpptes 2012, kostade hela 600 miljoner kronor att utveckla. Att koppla appen till det europeiska betalnätverket för QR-koder var kostsamt. Och fem år senare var appen fortfarande inte lönsam, enligt styrelsen.

”(…) Genom att avveckla det kostnadskrävande B2C-erbjudandet skulle bolaget både kunna tidigarelägga övergången till vinst och fokusera på de aktiviteter där konkurrensfördelarna är mest uppenbara och hållbara”, skrev den i ett pressmeddeland den 17 oktober.

Tidigare samma dag meddelade bolaget att Martin N Larsson skulle avgå på egen begäran. Nyligen hade Realtid.se träffat honom och Seamless dåvarande vd Tomas Jalling, som i dag är ordförande, på bolagets kontor i Vasastan i Stockholm.

De berättade om den nya B2B-satsningen, men även om betalappen Seqr. I dag säger Martin N Larsson att han inte var delaktig i styrelsens beslut om avveckling, som presenterades två veckor senare. Han hade dock tidigare fått indikationer på att Seqr inte skulle prioriteras, vilket föranledde hans uppsägning.

Han vet inte exakt vad som låg till grund för beslutet, men säger att appen från början släpptes för betalningar med QR-kod. Den skulle bana väg för ett betalnätverk med europeiska handlare. Men 2016 introducerades teknik för kontaktlösa betalningar – och Invuo såg inte längre någon potential i appen som hittills hade varit olönsam.

Martin N Larsson spekulerar också i att det kanske blev svårt att resa kapital efter teknikskiftet. Men i dag är produkten helt färdigutvecklad, menar han. När Invuo inte ville satsa så bad han i höstas om ett mandat att få köpa den för 8 miljoner kronor. Men intressenterna blev snabbt fler och försäljningen drog ut på tiden.

– Vi blev lite frustrerade och bad om en deadline om att köpet skulle ske under sista kvartalet 2017. Till slut, den 29 december, kunde jag skriva under köpeavtalet, säger Martin N Larsson.

I dag är appen ett globalt ”Swish” med både ”blippfunktion” och QR-lösning, enligt Peter Fredell. Storbankerns Swish är delvis en konkurrent Sverige, som dock är en liten marknad för Glase, enligt Peter Fredelll. Och så kan det förbli.

ANNONS

Appens betalfunktion fungerar nämligen bara på Androidtelfoner. Men Sverige är ett ”Iphoneland”. Apples andel av svensk mobilmarknad uppgick till cirka 44 procent förra året, enligt sajten Computer Sweden. Samtidigt är Googles Android helt dominerande globalt med en andel på 85 procent av världsmarknaden.

– Om vi får en minoritetsandel av marknaden i länder som Italien, Tyskland och Belgien blir det ändå en utmärkt affär, menar Peter Fredell.

Bolaget tjänar främst pengar på Mastercards kortutgivarutgifter, men behöver nu finansiering till marknadsföring. Hittills har Glase stängt en runda ”på ett tvåsiffrigt miljonbelopp”. Nu är målet att få in ytterligare 200 miljoner kronor i höst.

De letar både efter riskkapitalister och industriella finansiärer. När Peter Fredell pitchar appen brukar han berätta att den har större kundstock än en genomsnittlig svensk bank.

– När du laddar ner appen får du ett Mastercard från oss, som du kopplat till ditt bankkonto. Vår kundupptagning är därmed potentiellt sätt alla smartphone-användare i våra 14 marknader i Europa, säger Peter Fredell och fortsätter:

Hur marknadsför ni appen?
– Vi använder oss bara av programatics; alltså datainsamling, analys och riktade marknadsinsatser i sociala medier baserat på dessa analyser. Det är mycket billigare per anskaffad kund. Traditionell annonsering ger ingenting.

– Men i ett senare skede kanske det ändå blir viktigt att synas i till exempelvis kollektivtrafiken för att öka varumärkesigenkänning, tillägger Martin N Larsson.

Målet är att bli kassaflödespositiva under 2019. Det finns inga planer på att nyanställa i dag. Bolaget har totalt 60 medarbetare, varav 15 i Stockholm och ett 40-tal i Polen. Nyligen öppnade man även ett utvecklarkontor i Warszawa. Appen ska dock inte lanseras i fler länder i nuläget.

ANNONS

–Vi kan öppna i ett europeiskt land för cirka en halv miljon dollar, vilket är lite. Men vi har inget behov, utan ska marknadsföra oss där vi finns, säger Peter Fredell.

Störst marknadsandel har Glase i Belgien. Orsak: Invuo skrev avtal med samtliga stora belgiska handlare och deras motsvarighet till svenska Willys. Flest kunder återfinns dock i Tyskland, följt av Sverige. I Tyskland släpptes appen med ”blippfunktion”.

– Våra tyska kunder som laddar ned appen får ett virtuellt Mastercard från oss, så där har vi inte behövt skriva bilaterala avtal med handlare som i Belgien.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS