Avgår som vd efter fyra år.
Tivéus lämnar Avanza
Mest läst i kategorin
Martin Tivéus slutar som Avanzas vd och koncernchef efter fyra och ett halvt år, meddelar banken idag.
Han har informerat styrelsen om sitt beslut och kvarstår i rollen under den sex månader långa uppsägningstid. Därefter blir han ny vd för EQT:s portföljbolag Evidensia.
– Jag hade gärna haft flera år till med Avanza, men jag fick en möjlighet jag inte kunde tacka nej till. Jag är otroligt stolt över allt vi har åstadkommit tillsammans under min tid som VD för Avanza. Trots att vi både dubblerat antal kunder och nästan tredubblat sparkapitalet har vi aldrig kompromissat med vare sig kvalitet eller kundnöjdhet. Med Sveriges nöjdaste sparare för sjätte året i rad, ett starkt ledarskikt och en skicklig organisation som fungerar oerhört bra i alla lagdelar känner jag mig därför trygg i bolagets fortsatta framgång. Det har varit ett nöje att arbeta med ett så fantastiskt team, säger Tivéus i en kommentar.
Avanza inleder processen med att hitta en ersättare omgående.
Martin Tivéus har varit vd och koncernchef för nätbanken sedan 2011 och bolaget har sedan dess vuxit med över 200.000 kunder och 100 miljarder kronor i sparkapital.
Styrelseordförande Sven Hagströmer säger i en kommentar att beskedet är ”mycket tråkigt” men att han samtidigt önskar Tivéus lycka till i nya uppdraget.
– Martin har mycket aktivt fortsatt att utveckla och förstärka Avanza under sina år med oss. Ett arbete som belönats med rekord i kundtillströmning, kundnytta och resultat. Under Martins ledning har Avanza dessutom vidareutvecklats till en välfungerande och innovativ organisation som kommer att fortsätta utmana sparmarknaden framöver. Trots att Avanza har förnyats i grunden under dessa år vet vi att Avanza inte är färdigutvecklat. Det blir vi aldrig! Jag vill även passa på att önska Martin lycka till i sitt nya jobb och är tacksam att han inte blir konkurrent. Nu börjar en intensiv jakt på en ny VD. Bankvärlden är under stor förändring och Avanza vill vara en fortsatt ledare i den processen. Kraven är med rätta höga från både kunder, medarbetare och ägare, säger Sven Hagströmer.