Annons

Annons

Marknadsplats för lån

Erik Wikander är ny CMO på fintechbolaget Lendify. Han har en bakgrund som PwC-konsult och som Nordenchef på ett digitalt resebolag. Nu vill han föra Lendify ännu närmare sina användare. "Jag vill återföra makten till kunderna och ge dem alternativ till sparkonton med noll procent i ränta", säger Erik Wikander.

I våras laddade Stockholmsbaserade fintech-bolaget Lendify kassan med 200 miljoner kronor via en obligationsemission – för att öka lånevolymen på sin peer-to-peer-plattform för lån. Det lyckades och nu vill bolaget utöka obligationen med ytterligare 100 miljoner kronor. Carnegie har utsetts till finansiell rådgivare.

I våras tog P2P-bolaget Lendify in 200 miljoner kronor via en obligationsemission från institutionella investerare – vilket bidrog till växande lånevolymer. "Det innebär att vi kan öka riskspridningen för våra privata investerare", avslöjar Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, exklusivt för Realtid.se.

Peer-to-peer-långivaren har utsett Therese Svensson till ekonomichef. Bolaget förstärker även sin ledningsgrupp med Erik Wikander som blir ny marknadschef.

Nyligen laddade Lendify kassan med 200 miljoner kronor via en obligationsemission. Nu är målet att expandera till Norge och Finland, ta fem procent av blancolånsmarknaden och bli en börs för lån i Norden. Bolaget öppnar även för banksamarbeten – men vill inte gå till börsen. Det berättar Lendifys nytillträdde vd Nicholas Sundén-Cullberg för Realtid.se.