Annons

Annons

Kreab

"Den allt mer komplexa verkligheten sätter nya krav på vårt arbetssätt. Till exempel arbetar vi mer projektbaserat idag. Vi kan snabbt sätta ihop team av medarbetare från olika länder och med olika erfarenheter". Det säger Peje Emilsson, grundare av PR-byrån Kreab, till Realtid. 

PR-byrån Kreab fortsätter att expandera  i Sydamerika och i Asien. I Sverige fortsätter fokuseringen på rådgivning. "Vi måste kunna hantera hela processen från strategisk rådgivning till kreativ implementering". Det säger Charlotte Erkhammar, CEO för Kreab-koncernen, till Realtid.

Annika Espander från SHB blir ny rådgivare inom finansiell kommunikation på Kreab.

Omvärldens krav har gjort att Kreab fokuserar mer på strategisk rådgivning än tidigare. Kommunikationsbyrån har fått fler uppdrag från olika regeringar och expansionen av kontor i Sydamerika går snabbt. Men det finns inga planer på att återuppta verksamheten i Australien, säger Charlotte Erkhammar, CEO för Kreab-koncernen, till Realtid.

Förlusten för Peje Emilssons ägarbolag Magnora uppgick till 67,5 miljoner kronor för 2016 visar årsredovisningen. Den internationella PR-koncernen Kreabs värde skrevs ned med 87 miljoner kronor, samtidigt som Kunskapsskolan skrevs upp med 31 miljoner och Silver Life 66 miljoner. Magnora tvingades under året som gått stoppa in 122 miljoner kronor i Kreab i aktieägartillskott för att hålla PR-koncernen under armarna finansiellt.

Kommunikations- och pr-byrån Kreabs svenska verksamhet tappar mark. Också byråns internationella omsättning minskar. Det visar den färska årsredovisningen för Kreab för 2016. Verksamheten i Australien har fått avvecklats i början på 2017 efter problem med den finansiella rapporteringen. Smällen kostar byrån 12,5 miljoner.

Det är Ragnar Roos, senast kommunikationschef på Nordea, som börjar på kommunikationsbyrån Kreab.

Det är Ragnar Roos, senast kommunikationschef på Nordea, som börjar på kommunikationsbyrån Kreab.