Annons

Annons

Kommunikation

"Den allt mer komplexa verkligheten sätter nya krav på vårt arbetssätt. Till exempel arbetar vi mer projektbaserat idag. Vi kan snabbt sätta ihop team av medarbetare från olika länder och med olika erfarenheter". Det säger Peje Emilsson, grundare av PR-byrån Kreab, till Realtid. 

Charlie Stjernberg på Prime har gått från att hantera två kriser per år till att att hantera ett hundratal. "Jag brukar säga att krishantering är kommunikationsvärldens enklaste jobb. Än har jag inte överbevisats om den tesen", säger han till Realtid och förklarar varför en kris kan vara bra för en organisation. 

Omvärldens krav har gjort att Kreab fokuserar mer på strategisk rådgivning än tidigare. Kommunikationsbyrån har fått fler uppdrag från olika regeringar och expansionen av kontor i Sydamerika går snabbt. Men det finns inga planer på att återuppta verksamheten i Australien, säger Charlotte Erkhammar, CEO för Kreab-koncernen, till Realtid.

"En trend är att revisionsbyråer och managementkonsultbyråer inleder samarbeten med eller förvärvar kommunikationsbyråer. Men, för H&H Group är det inte aktuellt att fusioneras med aktörer inom helt andra branscher". Det säger Martin Petersson, vd och koncernchef, till Realtid. 

Det ökade intresset för att använda influencers i marknadsföring anser Northern Links CEO, Jan Fredriksson, är positiv, men han vill gärna se att partnerskapet med influencers sträcker sig över en längre tid istället för att avse enskilda kampanjer. "Vi brukar tala om "influencer relationship" istället för "influencer marketing", säger han till Realtid. 

Ericsson hamnar i topp när det gäller att kommunicera med omvärlden. I botten hamnar Essity och Melker Schörling. “Att vi har ett spann mellan fyra till 123 pressmeddelanden när det gäller bolag som ändå ligger på samma Large Cap-lista är förvånande” säger Martin Askman på pr-byrån Change The Word till Realtid.

Innovationschefen David Orlic samlar en ingenjör, en doktor i matematisk statistik och en digital producent för att möta kundernas behov av dataanalys och digital rådgivning. Målet: att bygga en ny typ av leadbyrå.

En företagskultur där anställda vågar ta ut svängarna är en viktig förutsättning för framgång, säger Patrik Westander, en av grundarna till den prisbelönta  kommunikationsbyrån Westander. I en intervju med Realtid berättar han också om den stora utvecklingspotentialen i "syftesdriven kommunikation”.

Idag finns det ett stort intresse att marknadsföra länders särart som varumärken på en global marknad. Att marknadsföra Sverige i USA var tacksamt anser Olle Wästberg som var generalkonsul där i fem år. Men efter Trumps uttalande misstänker han att Sverigebilden nu långsiktigt förändrats negativt. 

Kommunikationen har en central roll i att förmedla ett företags produkter och tjänster till kundgruppen. Det säger Nathalie Green, som är ny kommunikationschef på SPP och som nu kommer att satsa på att integrera kommunikationen i hela verksamheten.

Sidor