<pufftextlänk>Snart kan 24-årige Jim Westergren från Malmö titulera sig världsmästare i sökmotoroptimering. Med endast 12 dagar kvar av tävlingen är Westergren i ledning.</pufftextlänk> Hans enskilda firma går nu bättre än någonsin och skåningen har intervjuats i såväl Wall Street Journal och Washington Post. "Jag har kunnat höja mina priser", säger han till Realtid.se.
Svenske Jim leder VM i Google
Mest läst i kategorin
Om tolv dagar avslutas VM i Google. I ledning inför upploppet är Jim Westergren från Malmö. Han är segerviss.
– Jag kommer förmodligen att vinna, säger Westergren till Realtid.se.
Till följd av ledningen går hans sökmotoroptimeringsfirma SEO Fusion bättre än någonsin. Efter att ha blivit omskriven i Wall Street Journal och Washington Post har Westergren blivit erbjuden jobb på större bolag, men avböjt. Hans nyetablerade enskilda firma har också fått mängder av nya kunder. En rad globala företag samsas nu sida vid sida på Jim Westergrens kundlista.
– Det blev rena kaoset. Jag hade inte ens någon prislista, säger Jim Westergren.
– Nu har jag kunnat höja mina priset. Jag har gått från att ha varit en lekman till att vara i den absoluta toppen.
Tävlingen i sökmotoroptimering startades av amerikanen John Scott, som driver ett forum där sökmotoroptimering diskuteras. Reglerna var enkla, den som vid den 15 maj låg som nummer ett på Google vid sökning på sökordet ”v7ndotcom elursrebmem” skulle vinna äran som världens bäste sökmotoroptimerare och motsvarande 50.000 kronor.
För att inte ge någon ett försprång valdes ett sökord som inte sedan tidigare fanns på Google. Den vinnande frasen kom till genom en kombination av namnet på John Scotts hemsida (v7n.com) och ordet members rule baklänges.
– Jag såg det på hans forum och hade sett fram emot en sådan tävling. Så jag nappade direkt, säger Jim Westergren.
Närmare 500 deltagare anslöt till tävlingen och efter fem månader är Jim Westergren i ledning. Hemligheten bakom hans framgångar tror han själv är att han placerade sin sajt på en gammal domänadress. Andra har köpt domännamn innehållandes sökordet, Westergren hade en annorlunda metod.
– Gamla domäner har lättare att komma in i sökresultaten än nya domänen. Jag lade min som en egen mapp på min äldsta domän, som gjorde bäst ifrån sig på Google. Och i och med att jag har ett eget företag har jag resurser att få sidan länkad.
Att bli länkad från andra hemsidor är nämligen viktigt för att nå en bra placering.
– Man kan säga att den här tävlingen är ett kraftprov på vem kan få flest länkar, säger Jim Westergren.
Många svenska sökmotoroptimerare tar till tjuvknep för att för sina kunders räkning förbättra positionen i Googles resultat. Till exempel förekommer så kallade länkfarmar, samlingar med länkar, för att på så sätt lura Google att tro att hemsidan är populär.
Bland annat har Ikanobanken genom företaget Altus avslöjats att locka besökare på detta sätt, fastän metoden strider mot Googles regler.
– Det kan ge kortsiktiga resultat. Men om man är seriös och vill ha långsiktiga resurser är det inget man ska syssla med. Sidan raderas från Google när man blir påkommen, förklarar Westergren.
Än så länge är det dock möjligt att med hederliga medel komma etta i sökmotorns resultat.
– Det blir allt svårare att lura Google, men påverka kan man alltid. I tävlingen deltar ett team från Frankrike som bryter mot alla Googles riktlinjer. De ligger ändå inte på topp-10.
I går skrev Realtid.se om hur svenska företag snyltar på andras varumärken genom att köpa sponsrade sökord. Exempelvis hamnade två andra länkar före Volvos egna hemsida vid en sökning på ”Volvo”.
– Det är ju snyltning. Men sedan ska man komma ihåg att folk hellre klickar på organiska resultat än sponsrade länkar, säger Jim Westergren.
Och för att komma högst upp i det organiska resultatlistan krävs för det mesta sökmotoroptimering.
Är du bäst i världen på det?
– Jag är i alla fall bäst i Sverige.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.