Finans Nyhet

Svårt investera i onoterade bolag: ”Demokratiskt problem”

Julia Reuszner. Foto: Pepins & bildkälla Pixabay
Publicerad

Fler svenskar skulle investera i onoterade bolag om det var lättare – men 30 procent upplever att trösklarna är för höga. Det visar en ny undersökning som Demoskop genomfört på uppdrag av crowdfundingbolaget Pepins. ”Det är ett demokratiskt problem att folk inte fått nyttja sin ekonomiska rösträtt och bli delägare i bolag de tror på”, säger Pepins vd Julia Reuszner till Realtid.

Undersökningen visar också att en tredjedel av svenskarna vill vara aktiva på finansmarknaden, men trösklarna för att ta sig in är för höga. Bara 2 procent säger sig ha mycket stor kunskap om denna marknad. Och närmare sex av tio svenskar att det är svårt för små och medelstora företag att få in kapital.

– Vi tycker att det är viktigt att hela svenska folken får tillgång till den här typen av investeringar. Vi ville leda i bevis att folk vill investera i onoterade aktier. Och undersökningen visar att vi ligger helt rätt i marknaden. Internet gör världen mer transparent och ger människor möjlighet till att investera till lika villkor i bolag som de bryr sig om och det har vi en bra lösning för, säger Julia Reuszner till Realtid.se när vi når henne på telefon på torsdagen.

Även de som är vana investerare är kritiska. Nästan två av tre svenskar som har erfarenhet av att äga aktier i onoterade bolag tycker att det är svårt. När det kommer till börsnoterade aktier är det fortsatt stora ägandeskillnader mellan könen. 59 procent av svenska män har erfarenhet av att äga börsnoterade aktier, jämfört med 36 procent av kvinnorna.

Annons

Undersökningen visar också att många vill investera i tillväxtbolag. 30 procent av svenskarna skulle kunna tänka sig investera i onoterade bolag. Bland de mellan 18–35 år är det 43 procent som är villiga att göra det.

– Det är ett demokratiskt problem att folk inte fått nyttja sin ekonomiska rösträtt och investera och bli engagerade i samt bli delägare i bolag de tror på och vill ska gå bra. Men delägarevolutionen kommer att ske. Det är jag övertygad, säger Julia Reuszner.

Intresset ökar också ju mer man tjänar. Men även bland de som har en årsinkomst på under 200.000 kronor är det en fjärdedel som kan tänka sig att gå in i ett otnoterat bolag om det var lättare.

Annons

Totalt är också sex av tio svenskar mer benägna att investera i bolag som uppvisar värderingar de sympatiserar med. 7 av 10 kvinnor värderar jämställdhetsfrågor högt när/om de investerar i företag, jämfört med 44 procent av männen. 77 procent av kvinnor värderar dessutom hållbarhet högt jämfört med 65 procent av männen. Men den traditionella Venture Capital-industrin domineras för närvarande helt av män, konstaterar Pepins.

– Undersökningen bekräftar många saker vi trodde på och nu får vi statistiskt säkerställda siffror på att svenskar, främst kvinnor, gillar värderingsdrivna och jämställda bolag och att det är lika viktigt som att få bra avkastning, säger Julia Reuszner.

Drygt 70 procent uppger också att de främst är villiga att investera i branscher som de är intresserade av. De populäraste sektorerna är AI/robotteknik, följt av läkemedel/hälsa och fastigheter.

Annons

– Med undersökningen ser vi bland annat vilka branscher folk är mest intresserade av, exempelvis AI och robotteknik samt läkemedel och hälsa. Vi letade sedan innan också efter hållbara långsiktiga bolag, säger Julia Reuszner.

Undersökningen är genomförd i Demoskops telefonrekryterade OnlinePanel, baserat på ett slumpmässigt urval bland allmänheten 18 år och uppåt. Totalt genomfördes 1 019 intervjuer under perioden 7 – 13 november 2017.

Det bör tilläggas att Pepins har som affärsidé att just göra det enklare för privatpersoner att investera i onoterade bolag – det framkomna resultatet väddar för den affärsmodellen. Men undersökningen är statistiskt säkerställd.

Aktiebaserad crowdfunding går ut på att låta privatpersoner investera i onoterade tillväxtbolag via digitala internnetplattformar. De två största svenska aktörerna är Pepins och Fundedbyme.

Enligt Pepins utgjorde crowdfunding-investeringarna i onoterade bolag drygt en femtedel av värdet på alla traditionella Venture Capital-fonder (en form av riskkapital). År 2015 var siffran närmare noll. Och året uppgick equtiy crowdfunding-investeringarna i svenska bolag till 200 miljoner kronor.

Detta medan investeringar från Venture Capital-fonder sjönk till 2,2 miljarder. Pepins bedömer att det förra året investerade uppåt en halv miljard i svenska företag via aktiebaserad crowdfunding.

Branscherna svenskar helst vill investera i:

1. AI och robotteknik
2. Läkemedel/hälsa
3. Fastigheter
4. Teknik/IT
5. Miljörelaterade bolag
6. Energi
7. Industri och tillverkning
8. E-handel
9. Livsmedel
10. Gaming
11. Besöksnäringen
12. Bygg
13. Jordbruk
14. Vård och omsorg
15. Sport och fritid
16. Finans
17. Transport och logistik
18. Djur
19. Underhållning
20. Lyxvaror
21. Spel
22. Media
23. Mode
24. Skönhet
25. Annat

Annons