Finans Nyhet

Stark tillväxt för svensk e-handel

E-handeln ökar. Bildkälla: Pixabay
Publicerad

Nio av tio svenskar har handlat online senaste året, enligt en ny undersökning från Trustly och NEPA. ”Den gränsöverskridande e-handeln är fortsatt stark i Sverige och Europa”, säger Trustlys vd Oscar Berglund.

Realtid.se

Rapporten visar att 89 procent av svenskarna handlat online minst en gång under de senaste 12 månaderna. Och sju av tio har handlat varor eller tjänster online varje månad. Storbritannien är det land i vilket konsumenter handlar mest frekvent online och Tyskland kommer tätt därefter.

I Europa handlas det mest online i Storbritannien följt av Tyskland. Undersökningen konstaterar också att webb-butikkonkurrensen är hård. 55 procent av respondenterna har angett att de handlat från ett annat land än Sverige det senaste året. Främst har de köpt från Kina (41 procent), följt av Storbritannien (30 procent), USA (26 procent), Tyskland (23 procent) och Danmark (9 procent).

– Den gränsöverskridande e-handeln är fortsatt stark i Sverige och Europa. Vi ser detta i första hand då trycket på att kunna erbjuda snabba, enkla och säkra onlinebetalningar direkt från bankkontot är stort. Konsumenter vill kunna handla även från utländska webbutiker utan att behöva oroa sig för betalningssätten, säger Oscar Berglund, vd för Trustly.

Annons

Respondenterna angav även att det fanns en rad incitament som skulle kunna få dem att handla mer på internationella hemsidor, såsom om ens föredragna betalningssätt erbjuds och om online banking erbjuds som betalningssätt.

– Det är glädjande att se att svenskarnas mest använda betalningssätt på nätet är onlinebetalningar från bankkontot och vi från Trustlys sida är stolta över att kunna möjliggöra detta genom vår plattform, säger Oscar Berglund.

Undersökningen har genomförts i samverkan med Nepa, ett ledande researchbolag och Facebooks första partner av detta slag utanför USA. Studien genomfördes i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Italien, Spanien, Sverige och Finland. Antalet respondenter per marknad var 1.000 personer mellan 18 och 66 år.

Annons

Annons