Realtid

Frustrationen bland ägarna växer: Undvik dessa elbilar

Mikael Gullstrom
Mikael Gullstrom
Uppdaterad: 16 aug. 2025Publicerad: 16 aug. 2025

En ny undersökning lyfter fram stora brister i flera populära elbilsmodeller. Det handlar framför allt om mjukvaruproblem och laddstrul. Två faktorer som enligt användarna gör vardagen med elbilar onödigt krånglig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Tre psykologiska fällor som kostar dig pengar

05 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Kompetensras av AI: "Vi blir dummare"

02 dec. 2025
Spela klippet
Spara & placera

Experten om försvarsfonderna: "Ganska mycket pengar"

01 dec. 2025

En elbil är så beroende av mjukvaran att allting måste funka smidigt, säger Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, till Realtid.

MG, Opel och Peugeot i botten

I undersökningen sticker tre modeller ut negativt: MG5, eldrivna Opel Corsa samt Peugeots 208 och 2008.

Mjukvaran är den stora stötestenen. Du gör ju allt via bilens skärmar, från att justera backspeglar till att hantera körinställningar. När det krävs 17 knapptryck för en enkel funktion blir man frustrerad, förklarar Wallenrud.

Läs mer:
Här reas det ut hundratal elbilar. Dagens PS

Problemen sträcker sig även till laddningen, något som många förare upplever som särskilt stressande.

Det strular när man ska ladda. Man måste ofta avbryta och göra om processen flera gånger. Den frustration som byggs upp där är enorm, säger hon.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Inlåsta av uppdateringar

ANNONS

Ett återkommande klagomål handlar om att bilar låser sig i samband med mjukvaruuppdateringar.

Folk har blivit inlåsta i sina bilar för att systemet plötsligt stänger ned och låser allt under en uppdatering. Då sitter man fast i fem minuter, oförmögen att göra något.

Läs mer:
Kinas billiga elbilar oroar kineserna själva: Realtid

Det är ett absurt scenario som många vittnar om, berättar Wallenrud. Hon pekar på skillnaden mot traditionella bilar där fysiska knappar alltid fungerade.

På en äldre bil kunde du alltid lita på att reglage och knappar gjorde jobbet. I dag är vi helt utlämnade till att mjukvaran fungerar som den ska, säger hon.

Tydliga vinnare

Men det finns ljusglimtar. Vissa märken får tvärtom högt betyg när det gäller teknisk stabilitet och användarupplevelse.

Läs mer:
Massivt stöd för elbilar i global enkät. Realtid

ANNONS

Polestar, BMW och Porsche anses ha bra mjukvara och välfungerande skärmlösningar. Där fungerar både körningen och laddningen smidigt, säger Wallenrud.

För dessa tillverkare har en stabil mjukvaruplattform blivit en konkurrensfördel, något som kan väga tyngre än både design och räckvidd i konsumenternas ögon.

Investerarperspektiv

För investerare och marknadsbedömare är trenden tydlig. Biltillverkare som inte lyckas leverera tillförlitlig mjukvara riskerar inte bara kundernas lojalitet, utan också långsiktig lönsamhet.

Elbilar är inte längre en nischprodukt, utan en massmarknad. I takt med att fler konsumenter gör bytet blir stabila digitala system lika avgörande som en stark drivlina eller effektiv batteriteknik.

Det här är en väldigt stor grej, understryker Wallenrud. Det påverkar hela resan, från laddning till körning, och i slutändan hur nöjda bilägarna faktiskt är.

Mer om elbilar:
Läs de senaste nyheterna om elbilar. Dagens PS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullstrom
Mikael Gullstrom

Chefredaktör och ansvarig utgivare för Realtid sedan juni 2024. Bevakar främst politik, världshändelser och makro.

Mikael Gullstrom
Mikael Gullstrom

Chefredaktör och ansvarig utgivare för Realtid sedan juni 2024. Bevakar främst politik, världshändelser och makro.

ANNONS
ANNONS