Finans Nyhet

Prime storsatsar på data och digitalt

Taggar i artikeln

Digitaliseringen Kommunikation
David Orlic, Kaya Hatcher, Markus Larsson och Mehrdad Mamaghani. Foto: Pressbild
Publicerad
Uppdaterad

Innovationschefen David Orlic samlar en ingenjör, en doktor i matematisk statistik och en digital producent för att möta kundernas behov av dataanalys och digital rådgivning. Målet: att bygga en ny typ av leadbyrå.

Miriam Istner-Byman

Kommunikationsbyrån Primes förändringsresa fortsätter. Under våren har tunga seniora rekryteringar som Hanna Belander och Sofia Embrén anslutit till byrån tillsammans med prisbelönade talanger som Filip Myringer och Yrsa Lindberg.

Nu lanseras innovationsgruppen Prime Development, som levererar datadriven analys och digital utveckling med ett erbjudande som sträcker sig från strategisk rådgivning till prototyping och produktion av tekniska plattformar.

– Syftet med Prime Development är ta ett helhetsgrepp om de två största förändringskrafterna i vår tid: kommunikation och digitalisering, säger David Orlic, innovationschef på Prime, till Realtid.

Annons

Det nybildade teamet består av analytikern Markus Larsson, statistikern Mehrdad Mamaghani, digitala producenten Kaya Hatcher och David Orlic själv. Prime Development arbetar integrerat med byråns andra discipliner inom bland annat hållbarhet, corporate reputation och marknadskommunikation för att kombinera spetskompetens med helhet i rådgivningen.

Datadriven kreativitet är inget nytt på Prime – det uppmärksammade projektet Hemnethemmet vann både guldägg och guldlejon i Cannes förra året. Målsättningen med det nya erbjudandet är däremot inte att vinna fler kommunikationspriser, utan att jobba mer med affärsutveckling och innovation.

David Orlic kommentarar:

Annons

Vad är förhoppningen med satsningen?

– Precis som med alla andra kompetenser på Prime integrerar vi detta i vårt helhetserbjudande. Målet är att fortsätta vara den bästa strategiska partnern för företag som genomgår stora förändringar.

Hur tror du att advanced analytics och maskininlärning kommer att förändra organisationer?

Annons

– Vi har bara sett början. I stort sett alla bolag sitter idag på stora mängder data som behöver omvandlas till kunskap. Utmaningen är att ta tillvara på informationen på ett sätt som är både effektivt och etiskt. Ur marknadsföringssynpunkt finns det massor med möjligheter. Ur kommunikationssynpunkt finns det massor med risker. Därför är det viktigt att ny teknik, policyarbete och corporate reputation kopplas närmare varandra.

 

 

 

Prime Development

Mehrdad Mamaghani – dataanalytiker och doktor i matematisk statistik med kunskap inom maskininlärning, semantisk analys, datainsamling och plattformsintegration.
Markus Larsson – ingenjör och tidigare chefsanalytiker på United Minds med lång erfarenhet av digital transformation för uppdragsgivare som Ericsson, Electrolux och IKEA.
Kaya Hatcher – Head of Production på Prime med gedigen bakgrund inom digital utveckling, både tjänstedesign på Fjord och kreativ utveckling på North Kingdom och Glue.
David Orlic – innovationschef på Prime med över 10 års erfarenhet av digital strategi med flera prisbelönade plattformar, exempelvis Sveriges officiella twitterkonto och Liberos wearables för gravida par.

Annons