Julia Reuszner är nytillträdd vd på crowdfunding-bolaget Pepins och omfamnar idén om att alla ska kunna investera i startups. "Jag vill att så många som möjligt ska få upp ögonen för det här", säger hon.
Pepins nya vd: "Jag vill skapa en folkrörelse"
Mest läst i kategorin
Värmdöbaserade Alternativa Aktiemarknad bytte förra året namn till Pepins för att framför allt fokusera på så kallad investeringsbaserad eller ägarbaserad crowdfunding. Men bolaget driver fortsatt Alternativa listan, en aktiemarknad för onoterade företag.
Entreprenören Anders Sjunnesson har byggt plattformen som lanserades i våras. Pepins tog under 2016 in ett startkapital på 30 miljoner kronor. I slutet av mars förra året tog även den tidigare finansmarknadsministern Peter Norman plats i styrelsen som Realtid.se rapporterat om tidigare.
Bildar holdingbolag
Pepins väljer ut och värderar bolag som sedan kan ta in kapital via Pepins crowdfunding-plattform. Till skillnad från konkurrenten Fundedbyme skapar Pepins ett holdingbolag som finansiärerna investerar i. På så sätt slipper startupen många direktdelägare.
Nyligen utsågs Julia Reuszner till ny vd för Pepins. Hon efterträder Kent Söderström och går in i rollen efter fem år i olika ledande positioner på Bonnier-ägda Adlibris-koncernen. Hon berättar att hon fastnade för crowdfunding-konceptet direkt när hon hörde talas om det.
– Det som framför allt lockade var att jag kände att jag kan göra skillnad med crowdfunding. Dels hjälper vi bolag som behöver kapital för att växa – och dels är det ett bra sätt att använda digitala plattformar på. Alla som vill investera får göra det. På Pepins är minsta investeringsbelopp 500 kronor, säger Julia Reuszner till Realtid.se.
Mellan april-december 2016 tog Pepins in cirka 280 miljoner kronor till totalt tio tillväxtbolag. Antalet investerare uppgick till omkring 20.000.
– Jag vill att vi ska bli en folkrörelse och att alla ska få upp ögonen för crowdfunding. Men i närtid handlar det såklart om att erbjuda goda investeringsmöjligheter i bra företag som många kan engagera sig i, säger Julia Reuszner.
Hårdnad konkurrens
Ett framgångsrikt exempel från i fjol är Alvestaglass AB som snabbt fick in 17 miljoner kronor från 900 delägare genom plattformen. I oktober hade bolagets omsättning ökat med 66 procent och arbetsstyrkan nästan dubblerats.
– Jag investerade själv 500 kronor och köper nu bara Alvestaglass. Det är ett exempel på att investerarna blir goda ambassadörer. De 900 investerarna har dessutom totalt cirka 720.000 kontakter på Facebook och Linkedin, berättar Julia Reuszner.
Samtidigt hårdnar konkurrensen. Exempelvis erbjuder nu både Nordea och Danske Bank varsin plattform. Reuszner tror att Pepins styrka ligger i att de gör noggranna analyser av de bolag de väljer ut. Sektorn är också hetare än någonsin, enligt Reuszner.
– Marknaden är mer mogen nu. Med tiden har crowdfunding vuxit fram som ett allt mer seriöst fenomen som folk fått upp ögonen för. I USA har även stora institutioner börjat förstå avkastningspotentialen i den här typen av startups. Allt fler venture capital-bolag börjar gå in i crowdfundade företag.
Regelverken släpar efter
Samtidigt har FI uttryckt en oro för att regelverken inte hänger med i den snabba utvecklingen, vilket Realtid.se tidigare berättat. FI varnar för överskuldsättning och felaktig kreditprövning i crowdfundade startups. Regeringen utreder nu frågan, något Julia Reuszner välkomnar.
– Vi har legat under FI:s kontroll hela tiden, för en nära dialog med dem och är måna om att följa regelverket. Jag ser det också som positivt att regeringen ser över det här och vi hoppas att det resulterar i bra förutsättningar för professionell crowdfunding, säger hon.