Finans Nyhet

Om tio år betalar ingen för spel

Publicerad

Om fem–tio år kommer alla företag som tror att de kan ta ut fullpris för spel i butik att ligga pyrt till.

Den glödheta spelmarknaden går alltmer mot gratisspel med mikrobetalningar, spår svenska företaget Muskedunder.

Göteborgsbaserade Muskedunder Interactive skrev Realtid.se om redan i september 2006. Spelföretagets kanske mest kända spel – än så länge – heter Ninja loves Pirate. Bolaget har bland annat profilerat sig genom advergames. Det är mindre komplicerade spel som tas fram till reklamkampanjer för olika varumärken och företag.

– Det är lite stökigt här just nu för vi håller på att flytta från ett mindre kontor i Gårda till nya lokaler vid Järntorget, bara ett stenkast från Mindark som gör onlinespel, säger Magnus Alm, vd, producent och en av de tre i Muskedunders kärntrio.

Annons

Muskedunder prioriterar segmentet webbläsarspel, som tillhör spelbranschens allra hetaste.

– I framtiden kommer folk inte att se lika mycket till grafiken när de ska välja spel. De senaste åren har branschen satsat hårt på allt mer avancerad grafik och det har trissat upp spelens budgetar till orimliga nivåer, säger Magnus Alm.

Som exempel på en ökande tendens åt rakt motsatt håll tar Alm upp det engelska företaget Jagex, som gör spelet Runescape.

Annons

– Runescape är helt javabaserat och har ändå 6 miljoner användare. 5 miljoner av dessa spelar gratis och 1 miljon är subscribers som debiteras på 5 dollar i månaden. Runescape är ganska oavancerat grafiskt sätt men går hem ändå.

Just där ser Magnus Alm spelens framtid.

– Marknadsandelarna kommer att förflyttas radikalt. Det kommer att gå betydligt snabbare än vad folk tror. Just nu ser den globala marknaden ut som så att 80 procent består av retailspel och 20 procent är gratis och online. Inom fem-tio år kommer detta att ha skiftat till gratisspelens fördel.

Annons

Muskedunder är knappast ensamma om synsättet.

– EA Games vd sa nyligen att alla som tror att marknaden kan ta 60 dollar för ett spel och lägga flera hundra miljoner dollar på att utveckla spelet kommer att bli omkörda av spel som är gratis. En intressant indikator är att när EA Games släpper nästa spel i den enormt populära Battlefieldserien så är det ett gratisspel. Finansierat med mikrotransaktioner och reklam.

I dagarna satsar Muskedunder ännu hårdare i och med uppköpet av det prisbelönade enmansföretaget Free Lunch Design. Johan Peitz heter mannen bakom Free Lunch Design. De senaste tio åren har han släppt nedladdningsbara spel helt gratis. Peitz forskade på Interaktiva Institutet men i takt med att antalet nedladdningar av hans spel ökade lavinartat fick speljobbet till slut ta över helt och hållet.

Spelet Icy Tower, som kom ut 2001, har till exempel laddats ner 20 miljoner gånger redan. Icy Tower har blivit värsta kultspelet, om nu 20 miljoner kan anses vara att tillhöra en kult. Achtung, baby – i Tyskland finns det till och med ett inofficiellt tyskt landslag i Icy Tower.

En marknad som anses särskilt viktig är Asien.

– Asien är early adopters och Kina är ju en enorm marknad med en starkt framväxande medelklass. Där är konceptet ytterligare ett sätt att komma undan piratkopiering. Det går ju inte att ta betalt och då kommer reklam och mikrotransaktioner in i bilden, säger Magnus Alm.

– Nexon är en koreansk utvecklare som är på väg ut i USA. Deras spel Cart riders går ut på att köra go-cart. Du pimpar din go-cart, köper battle missiles och sånt. Och över 50 procent – 50 procent – av Koreas befolkning har någon gång spelat Cart riders. Där kan vi snacka early adapters. Nu har de ett nytt spel för USA-marknaden som heter Maple story. Inga subscriptions alls, bara mikrotransaktioner.

För Muskedunders egen del väntar bolagets sista nedladdningsspel som släpps i februari.

– Vår grej är mer de browserbaserade spelen. Gratis, socialt och browserbaserat. Nu ska vi ta in Free Lunch Designs spel i browsern.

– Vi är webb 2.0-utvecklare snarare än spelutvecklare. Vi vill vara våra egna förläggare – inte någon annans bitch!

Annons