Nevs-köparens hemliga satsning på kryptovaluta: ”Kändes olustigt redan på presskonferensen”

Taggar i artikeln

Ekobrott Nevs
Publicerad
Uppdaterad

Nu radar tveksamheterna upp sig för EV Electra, som köper upp elbilsbolaget Nevs. Lansering av kryptovalutatoken, samarbete med ekobrottsling, och noll erfarenhet av massproduktion av elbilar är något av det som hittills har kommit fram.

Anders Frick

I fredags presenterade storaffären med buller och bång, där elbilstillverkaren EV Electra från Libanon köper inkråmet av elbilsföretaget Nevs i Trollhättan. I pressmeddelandet och flera andra medier lyftes EV Electra fram som kanadensiskt men vi på Realtid faktakollade uppgifterna innan publicering, och beskrev således bolaget som libanesiskt.

Elbilsexperten Peter Esse gjorde en ännu djupare faktakoll och hittade kopplingar till en krypto-token med namnet EVNOW, som i november 2021 lanserades av EV Electra tillsammans med den misstänkte ekobrottslingen Anthony Norman och hans bolag World Equity Expo. EVNOW-token skulle vara garanterad av aktievärdet i EV Electras nederländska dotterbolag EV Electra N.V., enligt uppgifter i Dagens industri. Värderingen skulle vara 12,5 miljarder euro, men idag är marknadsplatsen stängd samtidigt som EV Electra har försökt att sudda ut sina digitala spår till satsningar på kryptovaluta.

I sin film på Youtube så visar Peter Esse ytterligare en rad med märkligheter. Bland annat hittar han diskussioner om LinkedIn om hur en medarbetare på Detroit Electric anklagar EV Electra för att ha stulit elbilen Detroit Electric SP 01 från företaget, efter att EV Electra säger sig ha pumpat in 500 miljoner dollar i bolaget. Dessutom inser Peter Esse att EV Electrics befintliga elbilar verkar baseras på byggsatser som kommer från företaget K1 Attack i Slovakien.

Annons

– Det kändes olustigt redan vid presskonferensen och en snabb titt på deras webbsida gjorde mig ännu mer misstänksam. Renderingar och generiska produkter som vem som helst kan beställa på internet men som presenteras som egna banbrytande innovationer är ett modus som inte är helt ovanligt i konsumentteknikbranschen där jag kommer ifrån, säger Peter Esse till Realtid.

Vad var det som fick dig att misstänka fiffel från första början?

– Egentligen tror jag det var rätt uppenbart för alla. I flera av intervjuerna på golvet märktes det hur journalisterna var märkbart förvånande när de ställde frågorna hur EV Electra skall få ihop det hela. Samtidigt som jag gjorde min egen research hörde flera följare av sig med detaljer som de hittat och tillsammans lade vi ett pussel som visar på att allting inte ser ut att stå helt rätt till, säger Peter Esse.

Annons

Här är EV Electras egen reklamfilm för EVNOW:

Annons