Realtid

Mastercard gör biometrisk storsatsning

Mastercard låter sina användare använda biometri från och med nästa år. Bildkälla: Pixabay
Realtid.se
Uppdaterad: 26 jan. 2018Publicerad: 26 jan. 2018

Mastercard-innehavare ska från och med 2019 kunna använda biometri för identifiering när de e-handlar. Det kan röra sig om fingeravtryck och ansiktsigenkänning. "Konsumenten slipper minnas lösenord för att autentisera köp", säger Sasha Krstic, regionchef Mastercard Norden och Baltikum.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av ett pressmeddelande.

I praktiken innebär det att banker som ger ut Mastercard-kort ska kunna erbjuda biometri vid autentisering vid shopping på nätet. Det gäller även vid kontaktlösa transaktioner i butik som görs med en mobil enhet. Lösningarna ska vara ute på marknaden från och med 2019, enligt Mastercard.

En färsk rapport genomförd av Oxford University i samarbete med Mastercard visar att 92 procent av bankerna i Storbritannien är positiva till biometriska lösningar.

Banker uppger också att kunderna är mycket mer benägna att genomföra sitt köp när biometrisk autentisering används. Oavslutade köp kan gå att minska med 70 procent jämfört med metoder som engångskoder som skickas via SMS, vilket visar på en förbättrad användarupplevelse.

– Biometri matchar konsumentens förväntningar på ännu säkrare och smidigare betalningslösningar i sin allt mer digitala livsstil. Det gör köpet mycket enklare då konsumenten slipper komma ihåg lösenord utan istället använda sitt fingeravtryck eller en bild av sig själv för att autentisera köpet. Något som kommer såväl konsumenter, handlare och banker till nytta, säger Sasha Krstic, regionchef Mastercard Norden och Baltikum.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

AI förändrar advokatrollen: "Höga förväntningar"

Automatiserade processer effektiviserar redan det juridiska arbetet samtidigt som klienternas krav ökar. Men jurister behöver inte oroas för att förlora sina jobb. Artificiell intelligens revolutionerar bransch efter bransch, sägs det. Då bör ju även advokatyrket stå inför stora förändringar, kan man ju tro. Enligt Niklas Sinander, counsel på advokatbyrån Harvest, handlar det dock snarare om […]