Annons

Annons

RQ PARTNER CONTENT ANNONS

Kundens behov i fokus när BDO rekryterar

AV BDO

Rekryteringsbehovet är fortsatt stort på rådgivnings- och revisionsbyrån BDO. I fjol gick man från 600 till 650 medarbetare och tillväxten beräknas att hålla samma takt i år. Just nu händer det mycket i branschen och nya kompetenser behövs till följd av digitalisering och nya tjänster. 

BDO har haft en bra utveckling under de senaste åren och följer den uppsatta målsättningen, Vision 2020, med en nettotillväxt med cirka 50 konsulter per år. Företaget växer organiskt såväl som genom strategiska förvärv och nya kontor. Skåne är i en särskilt expansiv fas och nu senast öppnade man ett nytt kontor i Linköping. Till hösten flyttar huvudkontoret till större lokaler på Sveavägen i centrala Stockholm.

–  Tillväxt är viktigt för att vi ska kunna investera i våra medarbetare och det är roligare att jobba på ett företag som utvecklas, säger Camilla Samuelson, HR-chef på BDO i Sverige.

Så skapar man kundvärde genom digitalisering

Inom BDO följer man aktivt teknikutvecklingen, utifrån ett kundperspektiv, och försöker förutspå hur kundernas behov kommer att se ut i framtiden och hur man ska kunna tillgodose dem. 

– Vår uppgift handlar mycket om att ha insikt om och förståelse för hur vi kan skapa värde för våra kunder. 

Det ställer höga krav på att medarbetarna är lyhörda, har en stor förståelse för digitala tjänster och är duktiga på att bygga relationer. Därför satsar man på att skapa långsiktiga karriärvägar genom bland annat utbildningar och tekniska lösningar som underlättar för medarbetaren såväl som för kunden.

I en tid där många yrkesroller förändras, i och med att vissa standardiserade arbetsmoment plötsligt försvinner, är det viktigt att skapa förutsättningar för snabb förändring. 

– Att rekrytera smart är viktigt. Majoriteten av dem som vi rekryterar är fortfarande ekonomer men vi kommer även att tillsätta nya roller för att få ut det bästa av digitaliseringen. Vi är en relativt snabbfotad organisation så jag tror att vi har goda förutsättningar att göra det på ett framgångsrikt sätt.

Då enklare och mer rutinartade arbetsuppgifter automatiseras kan BDO:s medarbetare få mer tid att fokusera på analys och kundrelationer. Enastående service är det övergripande begrepp som genomsyrar hela företaget. 

– Vi arbetar aktivt med våra värdeord för att skapa en prestigelös och inkluderande kultur där alla har möjlighet att växa och ta egna initiativ. Vi tittar mycket på personlighet när vi anställer och försöker hitta personer som brinner för att ge det där lilla extra i varje uppdrag både internt och externt. I slutändan är det våra medarbetare som är avgörande för hur framgångsrika vi blir som företag, säger Camilla Samuelson.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) branschmätning 2017 visar att BDO har branschens nöjdaste kunder för femte året i rad. Det tror Camilla beror på en medveten kontinuerlig satsning där man sätter kundrelationen främst.

Söker du nytt jobb?

BDO har flera intressanta uppdrag både för nyexaminerade och personer med några år i branschen. Byrån finns på ett tjugotal orter i Sverige och har ett brett tjänsteutbud inom rådgivning, revision, skatt och företagsservice. Välkommen att söka eller tipsa någon i ditt nätverk!


Annons

Annons

Annons

Annons

Annons