I maj omsatte e-handeln 14,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med 29 procent jämfört med i fjol. Men det är inte fler som handlar på nätet.
Kraftigt uppsving för e-handeln – varnar för Kina
En så stark månad för e-handeln som maj har inte uppvisats för en enskild månad sedan mars 2021, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Majförsäljningen på nätet utvecklades svagt både 2022 och 2023, vilket ger ytterligare skjuts till utvecklingen procentuellt sett.
Den främsta förklaringen till uppsvinget är inte att fler handlar på nätet, utan att de köper för en större summa och handlar i dyrare branscher.
”Urstarkt”
Möbler och hemelektronik har utvecklats anmärkningsvärt starkt, framgår av E-handelsindikatorn för maj 2024.
”Det är en urstark e-handelsindikator som sannolikt påverkats av att många svenskar fick sin skatteåterbäring under perioden”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
E-handeln från utlandet ökar också jämfört med förra året.
Var femte konsument uppger att de handlade från en utländsk hemsida i maj.
Kinesiska bolag en risk
Hela 11 procent av de tillfrågade konsumenterna hade handlat från kinesiska Temu och/eller Shein, enligt pressmeddelandet.
Men detta varnar Svensk Handel för.
”Temu och Shein agerar i strid med harmoniserad konsumentskyddslagstiftning på marknader inom EU. Krasst innebär detta risk för att även svenska konsumenter drabbas”, säger Ljungberg.
”Vår intention är alltid att följa lagar och regler. Konsumenter kan vara lugna när de handlar hos Temu, och dessutom dra nytta av låga fabrikspriser och som möjliggörs av att vi utesluter de mellanled som finns i den vanliga handeln”, säger Temu i en skriftlig kommentar.
Läs mer:
Extra fredag lyfte dagligvaruhandeln. Realtid
E-handelsjättens nya drag på svenska marknaden. Realtid