Annons

Annons

Klarna_Lysa.jpg

Emilie Andersson och Sebastian Siemiatkowski. Foto: Press

Klarnas vd: "Finns mycket att lära av Singapore"

Realtid bad Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski och Lysas medgrundare och COO Emilie Andersson att kommentera FI:s nya innovationscentrum för fintech. Båda är positiva. "FI sträcker ut en hand för att stärka fintech-utvecklingen", säger Emilie Andersson.

På fredagen invigdes Finansinspektionens nya innovationscenter för svensk fintech. Betalbolaget och banken Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski välkomnar initiativet. Han tycker att FI tagit ett steg i rätt riktning och jämför med Skatteverket.

– Det är inte längre en myndighet som alla är rädda för. Folk vågar verkligen ta hjälp för att deklarera rätt. Nu verkar även FI jobba i den här riktningen, vilket är jättepositivt, säger han till Realtid.se.

Han tillägger att Klarna i dag har en mycket bättre dialog med inspektionen.

Annons

Annons

– För tio år sedan var Finansinspektionen väldigt fokuserad på finansiell stabilitet och konsumentskydd. Men i dag är den även inriktad mot att marknaden fungerar väl. Man har hittat mer balans mellan de tre uppdragen, hävdar han.

Singapores regering har lanserat en nationell fintech-agenda. Borde Sverige ta efter det?

–Det finns mycket att lära av Singapore som är i världsklass. Samtidigt lever alla sådana initiativ inom rättsliga förutsättningar, så om det är rätt modell för Sverige kan jag inte svara på.

Robotrådgivaren Lysas medgrundare och COO Emilie Andersson välkomnar också det nya innovationscentret.

– Jag tycker att det är jättebra att Finansinspektionen visar ett genuint intresse för fintech. Även om myndigheten inte har som uppdrag att vara supportfunktion sträcker man genom innovationscentret ut en hand för att bidra till utvecklingen. Jag gillar att det kommer att finnas ett ställe att gå till där man kan diskutera frågor man tycker är viktiga. Exempelvis skulle jag vilja prata om bland annat kapitalförsäkring och hur vi ska hantera det.

Hur menar du då?

 – Vi skulle vilja kunna erbjuda ett ännu mer skatteeffektivt sparande för företag som vill spara på lång sikt, på samma sätt som vi erbjuder ISK-konto för privatpersoner. Alternativet är då att erbjuda kapitalförsäkring, vilket kräver samarbete med ett försäkringsbolag. Men desto fler kockar som är inblandade desto dyrare blir det. I den bästa av världar skulle det finnas ett ISK-konto för företag som vi skulle kunna erbjuda direkt men det gör det inte idag. För oss är det dels en långsiktig lobby-fråga och dels en fråga hur vi på kort sikt ska hantera tillstånds- och försäkringsfrågor.

Tidgare har ingen på FI ansvarat för sådana frågor, menar hon.

– Nu [med centret] blir det en tydligare mottagare av budskapet och man kan bli hänvisad till rätt personer. Och vi har också en jättebra relation med Finansinspektionen sen tidigare.

Hon välkomnar också FI:s nyinrättade funktion med Stig Johansson som ansvarar för fintech-området och som ska leda innovationscentret.

– Det är jättebra, för det minskar risken för att någonting ska falla mellan stolarna.

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons