Finans Nyhet

Annmarie är näringslivets Magdalena Ribbing

Annmarie PalmAnnmarie Palm
Annmarie Palm
Publicerad

Egentligen vet de flesta hur man bör uppföra sig när det gäller affärskontakter, ändå begår många till synes triviala misstag – men som i värsta fall kan sänka en affär.Kommunikationsstrategen Annmarie Palm är specialist på vad hon kallar affärsmässigt uppförande, eller på engelska "business behavior", som även är titeln på hennes nyutkomna bok i ämnet.

– Min ambition är att bli hela Sveriges "Mrs Good Business Behavior". Vett och etikett är A och O om man ska lyckas i affärer, säger Annmarie Palm när Realtid Karriär träffar henne.

Kan man kalla dig för näringslivets Magdalena Ribbing?
– Absolut, det är en bra jämförelse. Hon är ju så kunnig, och är det något man behöver när det gäller vett och etikett, oavsett om det gäller näringslivet eller ej, så är det kunskap.

Annmarie har en lång karriär inom journalist-, pr- och kommunikationsbranschen bakom sig. Hon har bland mycket annat jobbat som konsult inom Kinnevik och varit vice vd för ett it-företag, men sedan några år driver hon sitt eget kommunikationskonsultföretag Relationista.
– 2010 satt jag i egenskap av kommunikationsstrateg och pratade med en vd på ett it-bolag som bad mig göra face to face-intervjuer med sina kunder. Det var så jag kom på Relationistas affärsidé, och han blev min första kund. Inom ramen för Relationista har jag intervjuat nuvarande kunder, tappade kunder, önskade kunder, politiker och branschföreträdare på uppdrag av it-bolag, säkerhetsföretag, Svenskt näringsliv och många andra.

Annons

Vilket är syftet med dessa intervjuer?
– Att ta reda på vad folk tycker egentligen, sådant man annars inte gärna berättar. Många gånger tycker folk att det är obehagligt att säga sanningar rakt ut till sina affärskontakter, men för mig berättar folk "allt". Jag får fram väldigt mycket värdefull affärsinformation som jag sedan förmedlar vidare. Att använda sig av mig blir alltså samtidigt ett sätt att förmedla och hitta affärer.

Hur kommer det sig att din "intervjuoffer" öppnar sig för dig?
– En anledning är att jag vill att det ska bli så bra som möjligt både för min uppdragsgivare och för den jag intervjuar. De jag intervjuar får exempelvis komma med önskelistor om hur de vill ha det, och även om hur de skulle vilja att branschen fungerade. Så jag tar tempen både på företaget och på hela branschen. Eftersom folk berättar saker för mig i förtroende så det är extremt viktigt att jag rapporterar in det på rätt sätt, så att ingen tar illa upp; det är också en av mina spetskompetenser. Jag kan förmedla saker som är obehagliga på ett sätt som ändå får folk att tycka det är okej och bra.

Kan du ge exempel på ett typiskt uppdrag du tar dig an?
– Det kan exempelvis vara en kund som slutat anlita ett företag, och då vill företaget att jag ska ta reda på varför. Ofta handlar det om dåligt affärsmässigt uppförande, det är det som många gånger gör att man tappar affärer. Det intressanta är att man tror att man uppför sig, men det gör man inte.

Annons

Nu har du skrivit en bok om detta, "Business behavior. Uppför dig – eller tappa affären" (Liber), där du delar med dig av dina erfarenheter som kommunikationskonsult. Hur fick du idén till boken?
– Det var när jag hade Expressen som kund 2014, de ville skapa Sveriges bästa säljkår, och senare blev man också utsedda till Årets säljorganisation. Då anordnade jag en workshop i just business behavior med deras medarbetare. Dessa fick då själva vara med och tycka till, i motsats till att det ofta är ledningsgruppen som tar fram de värdeord man anser ska vara ledstjärnor i företaget. Jag förespråkar alltid ett inkluderande manér där alla berörda får vara med och tycka till. Alla ska med, från koncernchef till receptionist, punkt slut. Business behavior är något alla på ett företag bör enas om. Ibland måste man kompromissa, men då har man åtminstone varit med i processen, det tycker jag är jätteviktigt. Det var alltså i samband med detta jag bestämde mig för att skriva en bok i ämnet.

Varför är det viktigt för ett företag att ha en gemensam uppträdande-policy, som du förespråkar?
– Som det ser ut i dag finns många likvärdiga produkter och tjänster på marknaden, det är svårt att särskilja sig. Men en sak man verkligen kan särskilja sig med är just business behavior; man kan till och med göra sig känd genom det. Vi styrs mycket mer av känslor än vad vi vill erkänna. Exempelvis kan sättet du blir bemött på i en reception avgöra om det blir affär eller inte.

Är du inte rädd att du blir utan jobb nu när du avslöjat alla dina tips i boken?
– Boken är tänkt både som inspiration och som handbok, man ska absolut kunna använda den själv utan att konsultera mig, men jag har hittills inte märkt att jobben minskat på grund av den, tvärtom. Ofta köper man in boken till personalen i samband med att jag blir inbjuden att föreläsa eller hålla workshops.

Annons

Berätta lite om vad du brukar ta upp då!
– Jag tar upp olika vanliga situationer som vi sedan diskuterar. Det kan exempelvis röra mötesdisciplin som är ett område där det ofta finns stor förbättringspotential. Det handlar som ofta väldigt mycket om att kommunicera. Vet du exempelvis att du måste ta emot ett viktigt samtal under ett möte, säg det då. Likaså om du för anteckningar på din laptop eller ämnar att twittra lite under tiden, berätta det då i förväg så blir det inga missförstånd. Annars kan allt detta sända ut en signal av att du är oengagerad, vilket kan uppfattas som respektlöst. Då sitter folk och retar sig på ditt beteende utan att säga något, men det får konsekvenser. Kanske är det just detta som gör att man istället väljer ett annat företag att göra affärer med. Så mitt råd är att alltid vara så öppen och transparent som möjligt om du vill bygga hållbara affärsrelationer.

Men är inte mycket av detta självklarheter och i grunden vanligt sunt förnuft?
– Det borde det vara, men är det sorgligt nog inte. Det handlar om mellanmänskliga relationer och respekt, vilket tyvärr ofta saknas i dagens samhälle. Över hela linjen. Visst klarar man sig jättelångt på sunt förnuft, men… Till att börja med är sunt förnuft för dig inte detsamma som sunt förnuft för mig. Det räcker inte med att bara tänka att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Business behavior handlar om att ta reda på hur den andre vill bli behandlad. Bara en så enkel sak som återkoppling efter ett möte – ska den ske via mejl, mess eller kanske genom ett nytt möte? Att fråga och ta reda på vad som är viktigt för den andre är A och O.

Vad beror denna brist på affärsmässigt uppförande på?
– Jag brukar säga att den främsta orsaken är stress. Vi slutar lite att fungera när vi stressar, vilket är mänskligt. Men man måste vara medveten om att man gör det och kanske hitta ett system så att man inte bortprioriterar på ett sätt som gör att folk tar illa upp och man kanske därför missar en affär. En annan vanlig orsak till dåligt business behavior är feghet, att man tycker det är obehagligt att återkoppla eftersom man kanske har ett negativt besked, eller inget besked att ge. Det är bättre att ringa upp och säga att man inte har något nytt att komma med än att vara tyst. Att ändå höra av sig inger en trygghet i relationen; den andre vet att den blir informerad så fort det finns något att informera om.

Vilka är de vanligaste felen folk gör när det gäller business behavior?
– Brist på återkoppling och brist på tillgänglighet. Som exempel: du ringer och söker en försäljningschef och får av receptionisten höra att denne bara tar emot mejl. Du sätter dig då ner och formulerar ett mejl som säkert tar minst en kvart då du är noga med hur du formulerar dig. Men sedan får du inget svar, överhuvud taget. Detta sänder otroligt dåliga signaler; vem vill göra affärer med ett sådant företag? Det här är ingen "rocket science", men det är väldigt svårt att få människor att förstå hur pass viktigt det faktiskt är.

Har du några tips för business behavior som garanterat ger "pluspoäng" i en affärsrelation?
– Bemötandet, att du behandlar dem du gör affärer med med respekt. Att hålla vad du lovar. Att alltid säga som det är. Transparens och ärlighet bygger förtroende, vilket markant ökar chanserna till en affär.

IMG_Business_Behavior_320.jpg

\"Business behavior. Uppför dig – eller tappa affären" (Liber)"Business behavior. Uppför dig – eller tappa affären" (Liber)

Annons