Två nya rapporter visar att de nya aktörernas fintech-produkter ökar i popularitet, vilket kan slå hårt mot bankerna.
Fintech-uppstickarna allt större bankutmanare
Mest läst i kategorin
Estniskt-brittiska peer-to-peer-långivaren Transferwise står bakom en undersökning, i vilken 9.000 personer i Europa, Sydostasien och Nordamerika deltagit, rapporterar Finextra.com.
32 procent av de svarande uppger att de redan använt ett fintech-alternativ till bankernas tjänster. Och 48 procent säger att de inom fem år kommer att göra det.
Därtill har 15 procent använt fintech-tjänster för att genomföra betalningar och då främst med produkter som Apple Pay och Android Pay.
I december förra året presenterade EY liknande resultat. I den studien tillfrågades 10.131 personer i Australien, Kanada Hong Kong, Singapore, Storbritannien och USA, skriver Finextra.
15,5 procent uppgav att de hade använt minst två fintech-tjänster. EY drog i rapporten även slutsatsen att den andelen troligen fördubblas närmaste åren.
Realtid.se uppmärksammade nyligen också Accenture Sveriges rapport som visar att bara 5 procent av de skandinaviska bankstyrelsernas ledamöter har gedigen IT-erfarenhet.
Accenture spår och varnar för att bankerna kan förlora upp till en tredjdedel av sina intäkter på grund av bristande IT-kompetens.
– Bara mellan 2013 och 2014 tredubblades investeringarna i fintech. Men det här är inget nytt i vår del av världen. Avanza och Nordnet är redan etablerade inom privatsparande. Klarna inom betalningar och exempelvis Lendo inom långivning och så vidare. Det här är konsekvenser som kan drabba de stora bankerna om de inte väljer att agera, sade Anette Tånneryd till Realtid.se.
Därtill varnade Barclays ex-vd Antony Jenkins i november förra året för att antalet anställda och kontor i den traditionella finanssektorn kan halveras närmaste tio åren.
– Endast ett fåtal etablerade banker kommer att ha modet och beslutsamheten att vinna inom detta nya område, sade han i samband med att han höll ett anförande.
Enligt Jenkins har bankerna sedan finanskrisen varit upptagna med att hantera allt tuffare regleringar och därmed tappat kundfokus. Samtidigt har fintech-tekniken blivit mycket billigare vilket gjort det enklare för nya aktörer att konkurrera med bankerna.