Juridik Nyhet

Fejkad e-post från generaldirektören lurade Tillväxtverket på miljoner

Taggar i artikeln

Bedrägerier Tillväxtverket
– Jag och ledningen för myndigheten har tagit det här på största allvar och vidtagit en rad åtgärder, säger den riktiga Elisabeth Backteman efter bedrägeriet– Jag och ledningen för myndigheten har tagit det här på största allvar och vidtagit en rad åtgärder, säger den riktiga Elisabeth Backteman efter bedrägeriet
– Jag och ledningen för myndigheten har tagit det här på största allvar och vidtagit en rad åtgärder, säger den riktiga Elisabeth Backteman efter bedrägeriet
Publicerad
Uppdaterad

Ekonomienheten på Tillväxtverket lurades att betala ut mångmiljonbelopp till ett bankkonto i London. Instruktionerna såg ut att komma från verkets nytillträdde generaldirektör Elisabeth Backteman – men var fejk.

Anders Frick

Genom ett finurligt tillvägagångssätt har bedragare lyckats komma över 8,3 miljoner kronor från Tillväxtverket. Händelserna skedde på hösten 2022, och bekräftas nu av myndigheten. Det skriver Dagens Nyheter.

Vid upprepade tillfällen skickade bedragare falska fakturor från ett påhittat bolag i London till Tillväxtverket i Sverige. Bolaget mailade ekonomienheten om att man inte hade fått betalt och önskade skyndsam hantering av fakturorna. Samtidigt fick ekonomienheten e-post, som såg ut att komma från Tillväxtverkets nya generaldirektör Elisabeth Backteman, där hon bekräftar att utbetalningarna skulle genomföras.

Nio fakturor om totalt 8,3 miljoner kronor betalades ut till ett bankkonto i London innan bedrägeriet uppdagades och anmäldes till både polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Annons

– Den här händelsen är naturligtvis både obehaglig och allvarlig och det visar på hur utstuderad och förslagen den här typen av brottslighet är. Jag och ledningen för myndigheten har tagit det här på största allvar och vidtagit en rad åtgärder, säger den riktiga Elisabeth Backteman till DN.

Att utbetalningarna alls kunde ske beror på de nya rutiner som Tillväxtverket införde under coronapandemin, nämligen att godkännande av utbetalning gjordes via e-post i och med att medarbetarna inte kunde komma in till kontoret och skriva under utbetalningarna. Sedan dess har dock myndigheten eliminerat just den möjligheten.

– Vi har förbättrat våra rutiner kring fakturor och utbetalningar och gjort systemtekniska förändringar som omöjliggör hanteringen som vi hade förra hösten. Sedan har vi också jobbat med att höja den allmänna kompetensen på myndigheten när det gäller förvaltningsrätt och informationssäkerhet för att öka motståndskraften i organisationen, säger Jenny Weimerbo, Tillväxtverkets kommunikationschef, till DN.

Annons

Annons