Facebook lanserar ny funktion – användare ska kunna ta del av annonsintäkter

Taggar i artikeln

Facebook Meta Sociala medier
Publicerad
Uppdaterad

Meta Platforms, som står bakom flera sociala nätverkstjänster, har lanserat en ny funktion som ska göra det möjligt för användare att tjäna pengar på Facebook-videor som innehåller musik från stora artister, däribland Post Malone och svenska Tove Lo. Det framgår av ett pressmeddelande.

Finwire

Det ses som ett sätt för företaget att visa att man tar upphovsrättsintrång på allvar, skriver The Verge.

Skaparna av inläggen kommer ha tillgång till ett bibliotek med musik som licensieras av Meta, och de kommer därmed kunna tjäna pengar på videor som innehåller musik och annonser.

Personerna bakom inläggen kommer därefter erhålla 20 procent av vinsten, medan Meta och upphovsinnehavaren delar på resten. Videorna måste vara minst en minut långa och de gäller inte för funktionen Reels.

Annons

Beslutet kommer i kölvattnet av flera kontroverser för Meta kopplat till musikindustrin. Bland annat stämdes bolaget av svenska musikföretaget Epidemic Sound förra veckan, då de hävdar att ungefär 1000 av dess verk lagts upp på Facebook och Instagram utan licens.

Annons