Enklare att rapportera om felaktigt folkbokförda

Taggar i artikeln

Skatteverket
SkatteverketSkatteverket
Publicerad
Uppdaterad

Nu finns en ny tjänst för fastighetsägare och andra som upptäcker fel i folkbokföringen och ska rapportera det.

Realtid.se

Med den nya tjänsten hoppas Skatteverket på att det ska komma in en större andel digitala tips om fel, vilket leder till snabbare och mer effektiv rättning. I dag lämnas tre av tio tips fortfarande på papper. Det framgår av ett pressmeddelande.

Under hela 2021 var det 37 procent av alla underrättelser om felaktig folkbokföring som lämnades digitalt. I februari i år var det 44 procent. I augusti i år kom 70 procent in digitalt.

Den nya tjänsten vänder sig framför allt till fastighetsägare och bostadsbolag. Den kräver inte inloggning. Under de senaste åren har Skatteverket även öppnat en tjänst där privatpersoner kan rapportera att någon felaktigt folkbokfört sig på deras adress samt en för offentliga aktörer som upptäcker felaktigheter.

Annons

Annons