Finans Nyhet

De utmanar försäkringsbranschen

Hedvigs grundare Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors. Foto: Press
Publicerad

Med en investering från bland annat Sven Hagströmers Creades vill appbolaget Hedvig pressa försäkringsbolagen med automatiserad hemförsäkring. ”Försäkringsbranschen är väldigt orörd”, säger vd:n Lucas Carlsén till Realtid.

Insurtech-startupen Hedvig grundades 2016 och släppte sin försäkringsapp med samma namn den 7 maj. Nyligen flyttade bolaget från Klarna-grundaren Niklas Adalberths tech-hubb Norrsken House till egna lokaler på Artillerigatan på Östermalm i Stockholm.

Hedvig-appen erbjuder automatiserad hemförsäkring för de som bor i hyres- och bostadsrätts-lägenheter. Tjänsten ska utmana traditionella försäkringsbolag och har ingen bindningstid. Men tar ut en fast avgift på 20 procent av försäkringspremien, för att driva tjänsten. 

– Men i slutet av året, om skadeutbetalningarna är lägre än beräknat, donerar vi överskottet till välgörande ändamål. Just nu samarbetar vi med Barncancerfonden och SOS Barnbyar. Det innebär också att vi aldrig kan tjäna mer genom att betala ut mindre. Våra användare ska känna sig trygga med att vi inte har några motstridiga intressen. säger Hedvigs vd och medgrundare Lucas Carlsén till Realtid.se.

Annons

Om skadan är framme eller exempelvis datorn försvinner beskriver användaren händelsen i ett röstmeddelande som lämnas på Hedvig-appen. Därefter analyseras appens maskininlärande algoritmer automatiskt ärendet och kategoriserar det i en viss skade- och försäkringskategori. Ofta kan anmälaren få ersättning samma dag vid enklare ärenden.

– Automatisering gör oss mer effektiva och att vi inte behöver lägga så mycket pengar på administration. Det skapas ett finansiellt utrymme som vi ger tillbaka till våra användare, hävdar Lucas Carlsén.

Varför heter tjänsten ”Hedvig”?
– Vi använder ett chatt-gränssnitt som låter användaren interagerar med appen ”Hedvig”. Namnet betyder också kämpe. Om man råkat ut för något vill man ha någon som kämpar för en.

Annons

Genom att låta algoritmer sköta merparten av enklare ärenden, till exempel borttappade eller stulna saker, kan startupen fokusera på mer komplicerade ärenden, såsom vattenskador och bränder som kräver handläggning, berättar Lucas Carlsén. Han anser den traditionella försäkringsbranschen är för tillkrånglad med för mycket blanketter och administration. 

– Vi siktar på att automatisera så mycket som möjligt, men det kan vara mer eller mindre handpåläggning från fall till fall. En vattenskada måste ju exempelvis åtgärdas av en rörmokare, vilket förstås är svårt att automatisera.

Lucas Carlsén har en bakgrund som projektledare på Mckinsey. Fredrik Fors är också medgrundare samt bolagets operativa chef och var tidigare affärsjurist på Rochier.

Annons

Den tredje medgrundaren är John Ardelius. Han är startupens teknikchef och har skapat de algoritmer som Hedvig-appen använder. John Ardelius har forskat om artificiell intelligens (AI) på KTH:s Kista-filial. Han har även varit involverad i ABB:s och Volvos maskininlärande system.

– Jag och John träffades på Mckinsey där han jobbade med analytics ett tag, medan jag och Fredrik känt varandra sedan vi var tolv år. Jag har gått på Handels, medan Fredrik läste till jurist i Lund, berättar Lucas Carlsén.

Hedvig har hittills fått in en investering, från bland andra affärsängeln Sophia Bendz som var med och byggde upp Spotify. Hon är numera även rådgivare åt Skypegrundaren Niklas Zennströms technischade investeringsbolag Atomica. Även affärsängeln, och tidigare Avanza-vd:n, Nicklas Storåkers deltog i rundan – samt  Sven Hagströmers investeringsbolag Creades.  

– Niklas, Sven och Sophia är några vi verkligen ville ha med oss och skickade en  presentation till dem för att få ett möte. De var högt upp på vår önskelista. Hittills har de varit väldigt bra rådgivare, berättar Lucas Carlsén som inte vill avslöja summan.

Startupen samarbetar även med Inter Hannover som ingår i den tredje största återförsäkrings-gruppen i världen med totalt 60 miljarder euro i sin balansräkning. 80 procent av avgiften som Hedvig tar ut på fösäkringspremien går till skadeersättningar, men en del går också till Inter Hannover, berättar Lucas Carlsén.

– Vi sköter saker som priser och skadereglering, medan Inter Hannover står för balansräkningen. Det ger en stor trygghet till användarna och underlättar internationell expansion, säger han.

Upplägget förekommer i Sverige, men är betydligt vanligare bland insuretech-bolag på andra håll i Europa.

– Det gör att vi kan fokusera på användarupplevelsen, istället för det finansiella. Även om landet skulle drabbas av en svår storm, så har vi ändå likviditet att betala ut försäkringar, trots att vi är en liten aktör.

Men var inte helt lätt att sälja in Hedvigs affärsmodell som låter sitt överskott att gå till välgörenhet.

– I bank- och finansaktörer erbjuder fintechaktörer redan användarvänligare upplevelser. Men försäkringsbranschen är fortfarande väldigt orörd vad gäller innovation. Men nu har vi vant oss vid tjänster som Spotify, Netflix och Klarna. Där sker allt automatiskt utan blanketter. Försäkringsbranschen känns som en annan värld. Den har inte haft incitament att innovera, på grund av fortsatt stor intjäning.

Trots det har svenska insuretech-utmanare hittills lyst med sin frånvaro. Huvudskälet är höga inträdesbarriärer, tror Lucas Carlsén.

– Som insuretech måste du antingen resa en egen balansräkning och skaffa licens själv eller hitta liknande partnerskap som vi gjort [via Inter Hannover]. Och ingen av dessa vägar är särskilt lätta. Utvecklingen är i sin linda och kommande fem åren händer det mycket. 

Bransch i förändring

Realtid.se har tidigare berättat att den svenska försäkringsbranschen hittills digitaliserats långsamt, men att det är hög tid att agera.

En Accenture-rapport från förra året slog fast att framtidens försäkringsbolag står inför motsvarande utmaningar som banker: Antingen blir de produktleverantörer som skapar billiga försäkringar som förmedlas av exempelvis insurtech-aktörer – eller storsatsar de på kundrelationen och ”big data” för att skapa skräddarsydda erbjudanden för specifika målgrupper.

Generellt behöver försäkringsbolag bli bättre på att analysera kundmönster, enligt Accenture. Profil- och beteendematchning är på stark frammarsch men uppsticker som Moderna Försäkringar och Springworks som baserar bilförsäkringspremie på körstil. Moderna försäkringar erbjuder även en stegräknar-app där ett visst antal steg ger premierabatt på sjuk-och olycksfallsförsäkringen.

Disruptiv teknik såsom AI, ”internet of things” och blockchain spås, liksom i de flesta branscher, få allt större betydelse även i försäkringssektorn. Blockchain öppnar bland annat för smart och säker lagring av bolags- och kundkontrakt. 

En del tror också att framväxten av insuretech-uppstickare leder till en konsolidering av branschen. Genom samarbeten kan man också utöka och synkronicera sin kunddatainsamling. 

Annons