Finans Nyhet

AI – allt mer ”mainstream”

Foto: PixabayFoto: Pixabay
Foto: Pixabay
Publicerad

Mer än åtta av tio storbolag använder artificiell intelligens i sin verksamhet, enligt ny Tata-rapport. Och de kommande åren väntas tekniken ta över uppåt sju procent av jobben. Samtidigt lägger företagen förvånansvärt lite pengar på AI.

I rapporten "How AI is elevating the performance of global companies" från amerikanska konsultbolaget Tata har 835 chefer på lika många bolag tillfrågats om hur de ser på utvecklingen inom artificiell intelligens (AI).

De chefer som svarat på enkäten arbetar på bolag som omsätter i snitt 20 miljarder dollar och som är hemmahörande i Nordamerika, Europa, Asien och Latinamerika.

Rapportens övergripande slutsats är att AI håller på att bli "mainstream".

Annons

"Teknologin är i färd med att omforma människors jobb, bilarna vi kör, medicinska ingrepp och våra dataspel", framgår det.

I enkätundersökningen definieras AI som en teknologi som kan känna, tänka, agera och lära in saker.

84 procent av bolagen uppger att de använder någon form av AI-teknologi i sin verksamhet. Och 62 procent svarar att de ser AI som en mycket teknik för att förbli konkurrenskraftiga år 2020.

Annons

Nästan hälften av bolagen uppger också att deras investeringar i AI ska användas för att omforma affärsmodeller. Samtidigt är det bara ett fåtal bolag som gjorde substantiella investeringar i AI under 2016, enligt rapporten.

Tata väntade sig att bolagen i genomsnitt skulle investera 67 miljoner dollar i AI, när de i själva verket bara satsade 3 miljoner dollar i snitt på tekniken. Även några av de största bolagen planerade att endast spendera mindre summor på AI framöver.

Amerikanska och europeiska bolag lägger mest pengar på tekniken. I genomsnitt la amerikanska bolag 80 miljoner dollar på AI år 2015, jämfört med de 73 miljoner dollar i Europa.

Annons

De avdelningar som mest frekvent använda AI-teknik under 2016 var IT-enheterna. Men rapporten spår att teknologin främst kommer att användas av andra avdelningar på bolagen år 2020.

68 procent uppger att de använder AI i sina IT-funktioner, medan 32 procent av bolagens kundtjänstavdelningar gjorde det. En tredjedel tror att tekniken kommer att få störst inverkan på försäljning, marknadsföring och inom kundservice, medan ett av fem bolag väntar sig att AI främst kommer att användas inom coporate finance, HR och strategi.

En annan slutsats som dras i rapporten är att AI effektiviserar bolagens arbetsrutiner och anställda då tekniken automatiserar många processer. Bolagen räknar med att mellan 4-7 procent av jobben som i dag utförs av människor ersätts av AI de kommande åren.

De pekar dock ut fyra faktorer för att AI ska bli riktigt användbart. För det första måste dessa system bli säkra och svåra att hacka, för det andra bör de vara självinlärande och för det tredje ska de kunna fatta säkra och pålitliga beslut och gå att lita på.

De bolag som väntas tjäna mest på AI i termer av kostnadseffektivisering och omsättningsökning delar några kännetecken.

Dels använder de, enligt rapporten, AI mer brett inom sina organisationer och tillämper tekniken främst på områden som väntas ge snabba vinster på kort sikt. De tar också anställdas rädsla för arbetslöshet till följd av AI på allvar.

Annons