Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

”VI SKA BLI EN BETYDANDE AKTÖR”
magnusbeer473.jpg
Magnus Beer
Foto: SevenDay

Startade egen ”bank” –
växer så det knakar

Magnus Beer och andra från ledningen för Citigroups konsumentdivision hoppade av och startade nya minibanken SevenDay som blivit en framgångssaga.

Sevendays utveckling
Utlåning till allmänheten
2007: 55 miljoner kronor
2008: 557 miljoner kronor
2009: 1.147 miljoner kronor
2010: 1.733 miljoner kronor
2011: 2.176 miljoner kronor
2012 (halvårsskiftet): 2.378 miljoner kronor

Inlåning från allmänheten
2007: -
2008: -
2009: 1.795 miljoner kronor
2010: 2.419 miljoner kronor
2011: 2.994 miljoner kronor
2012 (halvårskiftet): 3.294 miljoner kronor

Nettoresultat
2007: -18 miljoner kronor
2008: -13 miljoner kronor
2009: -46 miljoner kronor
2010: -19 miljoner kronor
2011: +61 miljoner kronor
2012 (första halvåret): +8 miljoner kronor

Källa: SevenDay.
Sedan starten har SevenDay vuxit från ingenstans till att nu ha en inlåning på över 3 miljarder kronor och en utlåning på över 2,4 miljarder kronor i Sverige vid halvårsskiftet 2012.

De fyra första åren (2007-2010) innebar förluster på totalt nästan 100 miljoner kronor men år 2011 blev första skördeåret med en nettovinst på över 60 miljoner kronor. Första halvåret 2012 har fortsatt med en vinst på 8 miljoner kronor vilket är medvetet belastat av kostnader för framtidssatsningar för att uppnå fortsatt expansion.

I dagsläget har SevenDay över 20 anställda med kontor i skyskrapan Kista Science Tower norr om Stockholm. Ledningen kommer både från Citibank (Citigroups konsumentdel) och GE Money Bank (det som tidigare hette GE Capital) varav det mesta från Citigroup, medan övrig personal huvudsakligen är rekryterad från olika bolag i branschen. Citigroup själva har i dagsläget bara kvar sin svenska företagsrelaterade verksamhet medan den svenska konsumentverksamheten med kontokortsverksamhet och utlåning har sålts till Marginalen Bank.

Citigroup började gå jättedåligt i USA i samband med den allmänna finanskrisen. De fick problem med fastighetsfinansiering där och valde att sälja ut alla andra verksamheter som gick att sälja och få bra betalt för. Citigroups svenska konsumentverksamhet gick inte dåligt utan tvärtom mycket bra. Citigroup valde att sälja ut konsumentverksamheterna i alla fyra nordiska länder varav den svenska delen sedermera sålts till det som nu är Marginalen Bank.

Planerna för SevenDay började smidas redan under år 2006.

– Vi slutade på Citigroup innan de sålde sin svenska konsumentverksamhet och under 2007 körde vi igång SevenDay, säger SevenDays vd Magnus Beer.

Att det blev förluster för SevenDay under de första fyra åren följt av en vinst år fem var enligt Beer helt enligt de ursprungliga planerna.

– Om man ska vara verksam inom utlåning till privatpersoner så är det inledningsvis höga ”ackvisitionskostnader” för att få nya kunder. Det kostar mycket, och vi har valt att investera i det vilket har lett till förlusterna.

I dagsläget har SevenDay 50.000 kunder.

Hur mycket pengar har ni satsat hittills i SevenDay sedan ni startade igång bolaget?
– Det vill jag inte kommentera av konkurrensskäl men i dagsläget har vi ett eget kapital på en bit över 200 miljoner kronor och en utlåning på cirka 2,4 miljarder kronor och bör bli lite större.

Enligt Beer så profilerar sig SevenDay mot kunderna med att vara noga med att inte ha så många olika villkor för exempelvis sin inlåning såsom att man bara får göra ett uttag under den period man binder upp pengarna eller att man får sänkt ränta om man gör ett uttag.

– Vi vill ha enkla och tydliga villkor som alla förstår och vi har valt att försöka attrahera - inte jätteinsättare som kommer med hemskt mycket pengar - utan traditionella sparare som vill veta hur mycket de får och vad det kostar att göra insättningar och uttag.

Utifrån de förutsättningarna är SevenDays avsikt enligt Beer att erbjuda bland de bättre villkoren bland konkurrenterna i branschen.

Han pekar också på att SevenDay försöker särskilja sig från konkurrenterna genom att kreditera kunderna med en månadsränta varje månad så att kunderna ser hur mycket de har tjänat i ränta och kan ta ut den.

– Och även om man har bundit sitt insatta kapital i tolv, 24 eller 36 månader så kan man alltid ta ut hela den intjänade räntan. Den är tillgänglig för uttag.

Enligt SevenDays hemsida ägs bolaget av en rad privatpersoner varav en majoritet företräds av bolaget Credelity Capital som i början hjälpte SevenDay att hitta investerare. SevenDay (bolaget SevenDay Finans AB) ägs av privata investerare, genom bolag, och av företagsledningen.

Beer vill inte gå in i detalj på vilka delägarna är men nämner bland annat SevenDays styrelseordförande Anders Walldov som Realtid.se skrivit om i augusti 2009.

– Han har sedan tidigare hållit på med investeringar i den här typen av bolag.

Är han alltså delägare i SevenDay?
– Det vill jag inte kommentera, men om man som privatperson sitter som styrelseordförande i ett bolag så tyder det på att man säkerligen har ett stort intresse.

Och enligt Beer är hela SevenDays företagsledning aktieägare i SevenDay inklusive Beer själv.

– Jag har en mindre ägarandel.

Hur många är de övriga aktieägarna i SevenDay?
– Det är ett stabilt gäng. Det är svenska investerare som tycker att det här är en intressant bransch och de är kunniga.

SevenDays bokförda egna kapital uppgick till 6 procent av de bokförda tillgångarna vid halvårsskiftet 2012. Är inte det en ganska mager soliditet?
– Vi följer alla regler som finns för hur svenska finansbolag ska vara kapitaliserade och vår kapitaltäckningskvot ligger på samma nivå som branschsnittet.

Finns det risk för att ni kan drabbas av stora kreditförluster avseende de lån på över 2,4 miljarder kronor ni har gett?
– Man brukar säga att den här typen av utlåning till svenska konsumenter är bland det säkraste man kan ha. Det är den utlåning som har de mest beräkningsbara riskerna. Det är många kunder som vardera lånar små belopp, så det är egentligen mycket säkrare än att låna ut större belopp till färre kunder vilket kan vara riskabelt.

Beer pekar även på att det i ett land som Sverige finns mycket information om folk genom bolag som Upplysningscentralen och Soliditet.

– Det ger väldigt goda möjligheter att bedöma kreditrisker, så den här typen av verksamhet som SevenDay bedriver är alltid mycket intressant för svenska och utländska investerare.

Kan det innebära att SevenDay på sikt kan säljas ut till utomstående investerare alternativt börsintroduceras till exempel?
– Nej, i dagsläget finns inga sådana planer på vare sig kort eller lång sikt.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Av SevenDays totalt cirka 50.000 kunder utgörs över 20.000 personer av sparkunder. Men man kan inte säga att resterande 30.000 är antalet kunder som är låntagare inom SevenDay eftersom det exempelvis kan vara ett par som står bakom ett lånekonto.

Generellt i branschen gäller dock att kunderna i snitt lånar 70.000-90.000 kronor vid den här typen av konsumentlångivning. Ofta kan lånet från början bestå av 3-5 mindre lån som folk har på olika ställen men sedan väljer att samla till ett ställe för att få lägre ränta och slippa aviseringsavgifterna.

Har ni klarat er undan stora kreditförluster?
– Det framgår av vårt senaste bokslut att våra kreditförluster hittills har varit mycket låga.

Beers resonemang är att den kreditförlustnivå man har beror på hur stor risk man tar i utlåningen.

– Ju högre risk man tar desto större kreditförluster, men med en högre risknivå kan man även ta ut en högre låneränta. Så i slutändan behöver det inte vara sämre att ta högre risker. Alla som lånar ut pengar bedömer vilka risker de vill ta.

SevenDay är enligt Beer inriktat på att låna ut pengar till de kunder som annars lånar hos affärsbankerna. Det innebär folk med medelinkomst eller högre.

– Den stora anledningen till att finansbolag som vi finns till är att de stora bankerna inte alltid är så duktiga på att sköta sina kunder om man exempelvis ser på mätningar av kundnöjdheten. Kunder som har ett stort sparkapital kanske är intressanta för storbankerna och får mycket uppmärksamhet tack vare det, medan andra kunder inte får särskilt mycket uppmärksamhet.

Det är bra för er?
– Det är bra för hela branschen.

Som en regel får man inte sätta in mer än 1 miljon kronor på sitt inlåningskonto hos SevenDay.

– Vi rekommenderar att man inte sätter in mer än vad som täcks av den statliga insättningsgarantin. Givetvis får man sätta in ett högre belopp om man vill, men då ser vi till att verkligen sätta oss ner och prata med kunden så att de är medvetna om vad det innebär.

Enligt Beer är insättningsgarantin en grundpelare för en verksamhet som SevenDay vilket ger kunderna ett skydd och att alla bolag som har insättningsgaranti dessutom står under Finansinspektionens tillsyn.

Men det finns 5-6 stycken konkurrenter som inte omfattas av insättningsgarantin och istället erbjuder en inlåningsränta som ligger 2, 3 eller 4 procentenheter högre. Det kan man se på exempelvis jämförelsesajten Compricer.se vilka bolag det är samtidigt som man kan se på Finansinspektionens hemsida vilka bolag som omfattas av insättningsgarantin.

– Och alla banker och finansbolag som vi som omfattas av insättningsgarantin lever i symbios. Det är viktigt att alla sköter sig, och Finansinspektionen har ett väldigt stort intresse för att vi fungerar väl och har en väldig kontroll över vår verksamhet.

Namnet SevenDay var ett av väldigt få enkla, fungerande namn som fanns kvar och kan användas som internetadress och i mejladresser.

– Vi ville ha ett namn som fungerar, är lätt att stava till och lätt att komma ihåg, men när man börjar leta så är det svårt att hitta något som fungerar överallt.

Men till slut framkom namnet SevenDay som ledigt och passande.

– Det står för att vi är öppna sju dagar i veckan och signalerar även att vi ”står på tårna” och vill serva våra kunder på bästa sätt.

Att SevenDay äntligen visade en stor vinst på 60 miljoner kronor 2011 men sedan ”bara” 8 miljoner kronor första halvåret 2012 är inget som Beer oroar sig över.

– Under första halvåret 2012 har vi tagit stora kostnader för att utveckla företaget ännu mer och bli ännu mera lönsamma på sikt. Vi investerar exempelvis mycket i att utveckla våra kundrelationer och hoppas på att växa på ett bra sätt under resten av 2012 och 2013.

Enligt Beer så är branschen i Sverige mycket av ett ”numbers game”.

– Det är storleken på din utlåningsportfölj som avgör hur mycket du kan låna ut fortsättningsvis.

Det styr även lönsamheten. Ju större man blir desto bättre blir marginalerna.

– Men det krävs en del kostnader i form av investeringar för att komma upp till en tillräcklig storlek och vi är inte riktigt där ännu.

Hur stora vill ni bli?
– Vi vill växa och vara en av de betydande spelarna i branschen.

Beer ser just en särskild möjlighet i att locka kunder som har fyra, fem eller sex olika befintliga smålån för att man har två, tre olika kontokort samt några andra lån efter att man exempelvis har köpt vitvaror eller någon soffgrupp eller en tv eller så.

– Då vill vi gärna utgöra ett alternativ för kunden som kan konsolidera sina krediter till ett enda lån hos oss. För att lyckas med det måste vi investera i vårt varumärke. Det har vi redan gjort en hel del men vi ska fortsätta med det också.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: