Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

PENGAR TILL DATASPEL OCH PRIVATJET
peterstromback473.jpg
Innovationsbrons vd Peter Strömbäck.
Foto: Innovationsbron

Innovationsbron satsar mer
på företagsinkubatorer

Det statliga bolaget pumpar in tio miljoner kronor extra till inkubatorbolag som Lead, Minc och Sting som hjälper nystartade bolag att utvecklas.

Det framgår av ett pressmeddelande från Innovationsbron.

De riskkapitalbolag som får pengarna är Minc, LEAD Incubator, Chalmers Innovation, STING, Uppsala Innovation Centre och Uminova Innovation.

Syftet är att snabba på utvecklingen av unga tillväxtföretag i Sverige, särskilt så att de kan expandera internationellt.

De riskkapitalbolag (”företagsinkubatorer”) som valts ut att förvalta pengarna har enligt pressmeddelandet genomgått en noggrann granskning av hur de lyckats historiskt med att utveckla nya företag.

– Vi har helt enkelt valt ut några av de bästa inkubatorerna. Det här är eliten av Sveriges inkubatorer, de som visat att de kan leva upp till våra krav och vår ambition om fortsatt utveckling, säger Innovationsbrons projektchef Anders Nilsson i pressmeddelandet.

Pengarna är en del av ett större program på 100 miljoner kronor som Näringsdepartementet öronmärkt för att stimulera ” en snabb tillväxt och tidig internationell etablering av unga svenska tillväxtföretag”, och det är även en del av Innovationsbrons program ”BIG Sweden” där 46 olika riskkapitalbolag deltar.

Som led i satsningen kommer de nu utvalda sex riskkapitalbolagen få skicka företrädare till Silicon Valley för att träffa riskkapitalbolag där och utbyta erfarenheter.

En framgångsfaktor som Nilsson pekar på för nystartade tillväxtföretag är att man bör tänka internationellt och redan från början ha målet att nå intäkter på hundratals miljoner kronor eller till och med miljarder:

– En viktig del i processen handlar om att uppmuntra svenska tillväxtföretag och inkubatorer att tänka stort redan från början. Att ha sikte på att bolagen omsätter 10 miljoner kronor är inte tillräckligt i rollen att hjälpa till att skapa tillväxtbolag. Istället ska siktet vara inställt på att omsätta 100 miljoner, eller helst en miljard. Men då krävs att man själv tror stenhårt på att det är möjligt, säger han i pressmeddelandet.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Det Linköpingsbaserade riskkapitalbolaget Lead är nu ett av de som ska använda pengarna från Innovationsbron för att hjälpa nya, lovande tillväxtföretag i sin utveckling.

Av pengarna ska Lead få fyra miljoner kronor utbetalt som två miljoner kronor per år över två år.

– Vi ser detta som ett starkt kvitto och bekräftelse på de resultat som skapats i verksamheten (i Lead) de senaste åren, säger Leads vd Christian Berger i ett pressmeddelande från Lead.

De bolag som Lead tidigare investerat i, ökade sina intäkter med 165 miljoner kronor under perioden 2005-2010 enligt pressmeddelandet. Samtidigt investerades det över 300 miljoner kronor i dessa bolag.

– Den förstärkta finansieringen (som vi nu får från Innovationsbron) ger oss mycket spännande möjligheter att fortsätta utveckla verksamheten (i Lead) och skapa ännu bättre resultat, säger Berger i pressmeddelandet.

Lead ägs av Linköpings universitet, och därutöver får Lead finansiering av Norrköpings och Linköpings kommuner.

I dagsläget har Lead en relation med drygt 20 bolag som på olika sätt får hjälp och coachning för sin utveckling från Lead.

Enligt Leads hemsida hör bland annat följande bolag till de som Lead coachar (Leads beskrivning):

• Boldai: ”Boldai utvecklar artificiell intelligens för datorspel. Med verktyget Brain Builder skapar spelutvecklare snabbt beteenden för spelkaraktärer, som sedan utförs effektivt av vår Thought Engine middleware.”

• Cloudbase: ”Cloudbase erbjuder ett webbaserat planeringssystem för administration och logistik av privatcharterflyg. Mjukvaran centraliserar information från säljare, planerare, leveratörer samt besättning och bidrar till kvalitetssäkring och ökad effektivitet.”

• Familjelarm: ”Med modern teknik och med en larmmottagning specialinriktad på vård- och omsorg erbjuder Familjelarm Telehealthcare tjänster direkt till slutanvändaren. Genom att göra familj, vänner eller grannar delaktiga i deras tjänster avlastar de samhället samtidigt som de skapar en enklare och tryggare vardag för många människor.”

Realtid.se får tag på Leads vd Christian Berger.

Han berättar att de pengar som Lead nu får av Innovationsbron (4 miljoner kronor över två års tid) ej är avsedda att gå till investeringar i olika bolag, utan att pengarna ska gå till att täcka kostnader för driften av Leads verksamhet.

Pengarna innebär inte att Innovationsbron får aktier i Lead eller lånar ut pengar till Lead, utan det är att betrakta som ett statligt bidrag.

– Samtidigt har ju Innovationsbron olika krav för att ge oss pengarna, så vi anser inte att det är frågan om någon gåva utan ett prestationsbaserat kapital, säger Berger.

– Om vi inte med hjälp av finansieringen från bland annat Innovationsbron kan leverera det som de räknar med, får vi räkna med att vi kommer att bli ifrågasatta av Innovationsbron.

Berger berättar även att de 23 bolagen som är kopplade till Lead inte är bolag som Lead har investerat i.

Enligt honom går Leads verksamhet istället ut på att på olika sätt utgöra stöd för bolagens utveckling genom exempelvis coachning.

Bland de 23 bolagen nämner Berger exempelvis bolaget Ecospark som särskilt spännande.

– Ecospark har blivit väldigt uppmärksammat. De jobbar med en ny metod för att framställa lysdioder för LED-belysning som är avsevärt mycket mer miljövänligt och billigare som produktionsprocess. Det ser väldigt spännande ut.

Även om Lead ägs av Linköpings universitet så är det inte bara bolag med uppfinningar från universitetet som Lead hjälper.

– Det är ett öppet system, säger Berger.

Däremot är det ganska geografiskt fokuserat på bolag i Linköpingstrakten.

– Vår målgrupp ligger i vår region.

Lead är en förkortning för Liu Entrepreneurship And Development där Liu är en förkortning för Linköpings universitet.

Namner Lead alluderar enligt Berger även på engelskans ”lead” (leda), det vill säga att Lead ska leda och guida nystartade bolag så att de utvecklas på bästa sätt.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: