Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Fastighet

Annons:

SAUDISK PRINS MEDFINANSIÄR
ErikLouisepress_473.jpg
De äkta makarna Wachtmeister har lyckats få uppmärksamhet för sin nya sajt Best of All Worlds i flera länder.

Wachtmeisters nya nätverkssatsning

Louise och Erik Wachtmeister lanserar nytt exklusivt socialt nätverk. ”Det handlar inte om att vara snobbig utan att översätta hur det är i det verkliga livet”, säger Louise Wachtmeister.

louise_w_200.jpg
Louise Wachtmeister är en av grundarna till Best of All Worlds tillsammans med sin man Erik Wachtmeister.
Foto: Sara Johansson
bestof_200.jpg
Startsidan på datorn.
Foto: bestofallworlds.com
bestof_2002.jpg
Best of All Worlds har även en app som går att laddas ned.
Foto: bestofallworlds.com
I måndags lanserades Best of All Worlds, ett nytt socialt nätverk för en utvald exklusiv målgrupp. Bakom tjänsten står Louise och Erik Wachtmeister. Det är parets andra satsning på att lansera en social nätverkstjänst. Redan 2002 grundade de aSmallWorld som lanserades på nätet 2004 och då var ett av de första globala sociala nätverken.

– Begreppet socialt nätverk fanns inte 2002, ingen begrep vad vi talade om. Och i Sverige var det nog så att media och entreprenörer inte hade återhämtat sig sedan bubblan sprack, säger Louise Wachtmeister till Realtid.se.

Erik Wachtmeister, som tidigare varit investmentbanker, använde sig av sitt breda nätverk och sajten tog fart. Paret lämnade dock aSmallWorld 2009 efter oenighet om bolagets framtida inriktning, med investeraren Weinstein Company.

Nu är det alltså dags för comeback. Best of All Worlds är en naturlig utveckling av social media för Erik Wachtmeister som funderat kring det som blev social media sedan 15 år tillbaka, uppger Louise Wachtmeister. Men det är inte förrän nu som paret känner att omvärlden är redo. Tjänsten drivs genom ett svenskt aktiebolag där advokaten Fredrik Ramberg är ordförande.

Lanseringen av Best of All Worlds har redan fått stor medieuppmärksamhet globalt, inte minst i USA. Stora medier som Bloomberg, Forbes, The Daily, WIRED och Wall Street Journal har redan rapporterat om det svenska parets nya sajt.

Bloomberg har nämnt tjänsten som en konkurrent till Facebook som kommer locka de mest exklusiva och förmögna användarna från Facebook.

Best of All Worlds är nämligen till skillnad från Facebook inte till för alla. Målgruppen är cirka 1 procent av världens population, enligt Louise Wachtmeister.

– Vi vänder oss till de som söker lite mer relevanta kontakter och meningsfull interaktion med sina existerande vänner eller med nya vänners vänner - kring gemensamma intressen.

För att bli medlem måste man bli inbjuden av en annan medlem. Varje medlem får bjuda in tio egna vänner. De första 5.000 medlemmarna blev inbjudna av grundarna själva, framförallt från Erik Wachtmeisters nätverk. I dag, tre dagar efter lanseringen, är redan 30.000 medlemmar från 150 länder registrerade som användare.

Trots krav på inbjudan och en målgrupp på cirka 1 procent vill ändå inte Louise Wachtmeister benämna detta som en exklusiv sajt:

– Det är den typiska svenska frågan. Det handlar inte om att vara snobbig utan att översätta hur man umgås och utvecklar relationer i det verkliga livet. Man litar på sina kontaktar och vänners vänner mer än vem som helst ute på Internet.

Hon förklarar mer ingående genom att ge ett exempel: Om exempelvis yrkesgruppen journalister ska ha en konferens så bjuds inte bankers dit eller en annan yrkesgrupp som inte tillför något just då.

Best of All Worlds går ut på att man delar in sig i globala nisch-världar efter sina intressen eller ser på sajten efter sitt tillstånd (modes). Man kan använda sajten i fem modes, social, professional, family, party eller private. De olika tillstånden filtrerar informationen på sajten så att den blir relevant för ditt tillstånd.

– Många har tröttnat på allt brus och trams på nätet. Visst kan det vara avkopplande att få se en uppdatering på Facebooks timeline för att se vad bekanta håller på med men det finns inte så mycket meningsfullhet. Jag kan inte utveckla mitt intresse för något eller hitta nya intressen eller kontakter.

I Best of All Worlds finns det även diskussionsforum och en cityguide. I guiden kan medlemmar kommentera och ge betyg på exempelvis restauranger och nattklubbar utifrån sina sociala och/eller professionella nätverk samt vilket ¨mode¨ det passar bäst.

Louise och Erik Wachtmeister hoppas att nå upp till ett par 100.000 medlemmar under hösten och sen uppåt en miljon inom ett år. Även om verksamheten drivs från Sverige så är målgruppen framför allt internationell.

Intäkterna ska komma genom användaranpassad annonsering.

– Då menar jag smartare lösningar hur man når sin målgrupp. Presenterar vi lite mer relevant information så innebär det mer relevanta annonsörer till just den medlemmen och då blir det nytta för båda. Det blir som en match. I och med att vi har de här olika intressevärldarna, till exempel jakt, så kan det vara trevligt att se annonser på produkter som de medlemmarna gillar. Vi vill inte visa våra medlemmar något som de inte är intresserade av.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:




Sajten är gratis att använda när du väl blivit inbjuden, men så småningom ska det finnas möjlighet att bli premium-medlem.

Louise och Erik Wachtmeister kontrollerar bolaget men har också tagit in några externa investerare. Vilka dessa är avslöjar dock inte Louise Wachtmeister mer än att förklara att en del är privatpersoner varav en är en saudisk prins. Själva har de lagt ner alla sina resurser på detta under de senaste åren, uppger hon.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Fastighet

Annons:

 »

2013-07-03

 »

2013-05-17

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: