Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

EXKLUSIV INTERVJU
ericwallin473.jpg
Dibs vd Eric Wallin.
Foto: Dibs

Utökad tjänst ska ge
Dibs ett lyft

Internetbetalningsbolaget Dibs med vd Eric Wallin väntas inom kort få Finansinspektionens tillstånd att även hantera kundernas pengar.

staffanpersson200.jpg
Affärsmannen Staffan Persson är största aktieägare i Dibs via bolaget Zimbrine Holding BV. Han är även Dibs styrelseordförande. Utöver Dibs är han bland annat storägare i Eniro.
Foto: Dibs
Det berättar Wallin för Realtid.se.

Dibs erbjuder sedan länge ett betalningssystem varigenom kunder såsom e-handelsföretag kan ta betalt när deras kunder handlar saker via e-handelsföretagets hemsida på internet.

Under onsdagen offentliggjorde Dibs ett pressmeddelande om att betalningssystemet nu även kommer att möjliggöra för kunderna att ta betalt via Facebook.

Beskedet ledde till att Dibs-aktien steg med över 3 procent till 47 kronor på Stockholmsbörsen som totalt sett var upp 0.8 procent vid 15-tiden på onsdagen.

Wallin tonar dock ned dagens pressmeddelande något och uppger att Facebook-anpassningen inte väntas innebära någon märkbar ekonomisk effekt för Dibs åtminstone på kort sikt.

Något som enligt Wallin däremot väntas ge större effekt för Dibs är att bolaget (utöver att via sitt system hantera betalningstransaktioner via internet) även är på gång att börja handha kundföretagens likvida medel i anslutning till betalningstransaktionerna.

– Vi har ansökt om tillstånd för det hos Finansinspektionen för ett par månader sedan, och räknar med Finansinspektionens beslut om det inom kort, säger han.

Dagens hantering av betalningstransaktionerna via Dibs system utgör i praktiken bara en teknisk koppling till bankerna ungefär som en kortläsare i riktiga butiker. Dibs processar korttransaktioner via internetbankerna.

– Men det nya är att vi även kommer att hjälpa våra kundföretag att se till att samla upp betalningarna de erhåller.

Exempelvis kan ett e-handelsföretag som har många kunder som handlar där, ha en kund som köper en vara via en bank och en annan kund som handlar via något specialkort i England via en engelsk bank.

– Vår idé är att bli den enda kontaktytan som e-handelsföretaget behöver så att de slipper öppna konton och ingå avtal med flera banker. Vi kan sköta allt åt dem inklusive allt administrativt arbete. Vi samlar in alla betalningar och skickar till e-handelsföretagets kontonummer.

Enligt Wallin beskriver Dibs upplägget som en uppsamlingstjänst för att hantera de likvida medlen och kassaflödena åt kundföretag som exempelvis har e-handelsverksamhet.

Det väntas ge Dibs intäkter ett lyft så att intäktstillväxten når målet på minst 20 procent per år, och även marginalen väntas öka.

Marginalökningen väntas komma av att Dibs i dagsläget tjänar pengar per betalningstransaktion som Dibs-systemet hanterar åt sina kunder, medan den utökade likviditetshanteringen åt kunderna kommer att möjliggöra att ta betalt som andel av kundernas omsättning.

– Det kan nog påverka Dibs ekonomiska utveckling. Eftersom vi hanterar betalningstransaktioner på 90 miljarder kronor per år åt våra kunder, så finns det stor potential för oss med vårt nya upplägg, säger Wallin.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Tidplanen är att det nya upplägget kommer att sjösättas under hösten 2012 med några pilotcase, varefter en större lansering är att vänta år 2013.

– Vi räknar med att Dibs resultaträkning och balansräkning kommer att påverkas positivt av detta under 2013, säger Wallin.

Dibs system används i dagsläget av över 14 000 kunder med sina hemsidor, och systemet hanterar därigenom betalningar på nästan 90 miljarder kronor per år.

Det är kunder som flera stora researrangörer i Sverige, detaljhandelsföretag som H&M, samt många stora och små e-handelsföretag.

Dibs har även kunder i den statliga och kommunala sektorn som på olika sätt vill kunna ta betalt via internethemsidor. Exempelvis är danska skattemyndigheten kund till Dibs eftersom man i Danmark kan betala in skatt via internet.

Även danska järnvägsföretaget DSB (motsvarande Sveriges SJ) är kund hos Dibs.

Dibs är främst fokuserat på kunder i Sverige, Norge och Danmark men Dibs system är gjort för att klara de kundernas internetbetalningar i ett 20-tal länder, vilket dock i praktiken mest är i Nordeuropa, Baltikum, Polen, Tyskland, Holland och England.

För det tar Dibs ut avgifter som ger Dibs intäkter på drygt 150 miljoner kronor per år.

Lönsamheten är god med en vinstmarginal (ebitda-marginal, det vill säga förenklat uttryckt; rörelseresultat före avskrivningar delat med intäkter) på 23-24 procent.

Dibs ekonomiska mål är att intäkterna ska öka med minst 20 procent per år med en ebitda-marginal på minst 25 procent.

Dibs har en stark finansiell ställning med 50 miljoner i kassan jämfört med att bolaget är värt 400-500 miljoner kronor på börsen vid nuvarande börskurs på knappt 50 kronor.

Under senast rapporterade tolv månader genererade Dibs ett resultat per aktie på 2-3 kronor vilket innebär att Dibs-aktien värderas till ett p/e-tal kring 20 vid nuvarande börskurs på knappt 50 kronor.

Största aktieägare i Dibs är bolaget Zimbrine Holding BV med en ägarandel på 18 procent per sista juni 2012.

Det är affärsmannen Staffan Persson som står bakom Zimbrine.

Han är även Dibs styrelseordförande.

Realtid.se skrev om Persson tidigare i veckan mot bakgrund av att han ökat sin ägarandel i telefonkatalogföretaget Eniro samtidigt som rykten blossat upp om att riskkapitalbolaget Triton kanske kommer att lägga ett bud på Eniro.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: