Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

rikardjosefson473.jpg
Rikard Josefson som är vd för Länsförsäkringar Bank.
Foto: Länsförsäkringar

Succé för Länsförsäkringars
bank och bolån

Medan Finansinspektionen klagar på Länsförsäkringars livförsäkringsbolag så går koncernens bank och bolånerörelse som tåget.

Realtid.se skrev i förra veckan om att Länsförsäkringars livförsäkringsverksamhet har finansiella problem vilket gör att verksamheten måste sälja ut tillgångar (länk 1, länk 2).

Länsförsäkringars informationschef Lena Bivner ville där inte ge några kommenterar till det.

Realtid.se frågade då Bivner via mejl om det fanns möjlighet att intervjua Länsförsäkringars vd Sten Dunér och Länsförsäkringar Livs vd Jörgen Svensson om situationen, men Bivner har inte svarat på det.

Nu under tisdagen däremot kom resultatrapporter från Länsförsäkringar Bank och Länsförsäkringar Hypotek som båda har en mycket god utveckling.

Länsförsäkringar Bank visar ett rörelseresultat på 270 miljoner kronor för första halvåret 2012, vilket är en ökning med 50 procent.

Och Länsförsäkringar Hypotek hade ett rörelseresultat på 190 miljoner kronor vilket var mer än en dubbling.

Länsförsäkringar Bank ökade sin inlåning med 30 procent till 60 miljarder kronor, och Länsförsäkringar Hypotek ökade sin utlåning med över 10 procent till nästan 100 miljarder kronor.

Länsförsäkringar Bank har nu över 900 000 kunder medan Länsförsäkringar Hypotek närmar sig 200 000 kunder.

– Bankverksamheten fortsätter att växa, resultatet ökar och räntabiliteten stärks, konstaterar Länsförsäkringar Banks vd Rikard Josefson om bankens utveckling enligt pressmeddelandet.

I juni lanserades bankens första kreditkort för privatpersoner.

Bankens ökade räntenetto förklarar Josefson främst med förbättrade räntemarginaler.

Och banken verkar öka marknadsandelarna.

– Antalet kunder ökar och fler kunder väljer Länsförsäkringar till sin huvudbank. Särskilt glädjande är den starka tillväxten inom inlåning. Även inom utlåning stärker vi marknadspositionen och kreditkvaliteten i låneportföljen är mycket god, säger Josefson.

Han anser även att Länsförsäkringar Bank ligger bra till med att uppfylla de nya, hårdare bankreglerna:

– De nya reglerna för bankverksamhet har konkretiserats ytterligare och banken är väl positionerad i förhållande till de nya regelverken, säger han.

I Länsförsäkringar Hypotek är det Länsförsäkringar Banks vice vd och finanschef Anders Borgcrantz som är vd.

– Länsförsäkringar växer på bolånemarknaden med en bibehållen kreditkvalitet och ökar resultatet, säger Borgcrantz i Länsförsäkringar Hypoteks resultatrapport.

Han förklarar Länsförsäkringar Hypoteks stärkta räntenetto främst med förbättrade, mer normaliserade räntemarginaler ”i en turbulent omvärld”.

Även Länsförsäkringar Hypotek verkar öka marknadsandelarna:

– Antalet bolånekunder som väljer Länsförsäkringar till huvudbank ökar, vilket visar att vårt erbjudande är attraktivt, säger Borgcrantz.

Och verksamhetens expansion sker enligt honom inte på bekostnad av riskmedvetenheten:

– Kreditkvaliteten är fortsatt mycket god med låga kreditförluster och en låg andel osäkra fordringar.

Länsförsäkringar Hypotek ingår i Länsförsäkringar Bank, så i Länsförsäkringar Banks rörelseresultat på 270 miljoner kronor för första halvåret ingår Länsförsäkringar Hypoteks rörelseresultat på 190 miljoner kronor.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Realtid.se får tag på Rikard Josefson själv.

Han håller med om att utvecklingen varit god för Länsförsäkringar Bank under första halvåret.

Vad är förklaringen till framgången?
– Förklaringen är naturligtvis att vi fortsätter växa. Det är den stora förklaringen, säger han.

– Därutöver har vi något bättre marginal, men det är inte den stora grejen. Framför allt är det att vi har en väldigt hög kundtillströmning.

Och varför har ni det?
– Fråga kunderna.

– Jag skulle tro att det beror på att vi har ett attraktivt erbjudande, och de 23 Länsförsäkrings-bolagen runt om i Sverige för ett fantastiskt jobb med att attrahera nya kunder även åt Länsförsäkringar Bank.

Josefson pekar även på att många kunder uppskattar helheten med att bli kund hos ett bolag som erbjuder banktjänster, sakförsäkringar och livförsäkringar.

– Hos oss kan kunderna samla allt hos en leverantör.

Vad är det då som gör Länsförsäkringar Banks erbjudande attraktivt?

Josefson pekar på att banken är tydlig gentemot kunderna, och ger kunderna möjlighet att samla sakförsäkringar, privata bankaffärer och sparande hos banken, och att det i slutändan leder till att kunderna upplever erbjudandet som prisvärt.

– Om man verkligen blir helkund hos oss så får man konkurrenskraftiga villkor.

Dock är det inte säkert att kunderna får bäst villkor på varje punkt jämfört med konkurrenterna.

En särskild framgångsförklaring för Länsförsäkringar Bank tror Josefson just nu är att folk söker sig till ett tryggt varumärke, och att Länsförsäkringar Bank har de 23 Länsförsäkrings-bolagen i Sverige som bidrar till en närhet till kund och en lokal närvaro.

– Det ser vi i mätningar att det är på väg tillbaka och uppskattas.

Josefson bekräftar att Länsförsäkringars traditionella livförsäkringsbolag numera är stängt för nya kunder, och han vill inte kommentera det.

När kunderna i Länsförsäkringar Bank vill skaffa livförsäkringar blir de alltså inte kunder i Länsförsäkringars traditionella livförsäkringsbolag (”trad-livbolaget”), utan då blir man kund i bankens särskilda fondlivbolag.

– Det är ett helt annat livförsäkringsbolag som har ett väldigt bra och attraktivt erbjudande, säger Josefson.

Han hyllar fondlivbolagets upplägg med att erbjuda kunderna möjlighet att välja både utomstående fonder och Länsförsäkringars fonder för hur livförsäkringspengarna ska förvaltas.

– Det är inte som hos många av våra konkurrenter som vill att kunderna bara investerar i bolagets egna fonder.

– Vi vill naturligtvis att kunderna placerar pengarna i Länsförsäkringas egna fonder, men de måste klara konkurrensen från utomstående alternativ.

Enligt Josefson får Länsförsäkringar Banks kunder rådgivning om sina livförsäkringar, då man rekommenderas att placera pengarna i flera fonder, till exempel en eller två fonder från Länsförsäkringar och en eller två fonder från utomstående förvaltare.

– Just nu under första halvåret 2012 har Länsförsäkringars fonder utvecklats väldigt väl.

Bland annat har Länsförsäkringars Nordamerikafond uppmärksammats.

– Det ger oss ett ganska gott självförtroende vad gäller våra egna fonder.

Länsförsäkringar Bank ägs av Länsförsäkringar AB som i sin tur ägs av de 23 Länsförsäkringsbolagen i Sverige.

Det är de 23 bolagen som har kontor runt om i landet och svarar för kundmötena.

De 23 bolagen ägs sedan i sin tur av kunderna själva.

Länsförsäkringar Bank har sin verksamhet, och äger dessutom dotterbolagen Länsförsäkringar Fond (som förvaltar fonderna), Länsförsäkringar Hypotek och Wasa Kredit.

Orsaken till att Länsförsäkringar Bank och Länsförsäkringar Hypotek båda ger ut separata resultatrapporter beror på att Länsförsäkringar Hypotek har gett ut obligationer som åsätts kreditbetyg, och analytikerna vill därför kunna bedöma Länsförsäkringar Hypotek för sig.

Josefson medger att bolånen via Länsförsäkringar Hypotek är en väldigt stor del av Länsförsäkringar Bank som helhet.

– Bolånen är enligt vår strategi en instegsprodukt för kunderna. Det är en viktig del, säger Josefson men uppger att Länsförsäkringar Bank därutöver har god tillväxt i den del av banken som erbjuder kunderna sparande.

På bolånemarknaden i Sverige har Länsförsäkringar Bank nu (via Länsförsäkringar Hypotek) en marknadsandel på 5 procent motsvarande bolån på nästan 100 miljarder kronor.

Målet är att nå en marknadsandel på 10-15 procent.

Den nivån ska enligt Josefson nås genom att fortsätta jobba lokalt med kund för kund, dag för dag.

– Det finns inga hemligheter i vår bransch. Det gäller att ta hand om kunderna, vårda dem och att vi ska vara attraktiva för kunderna. Då får vi även nya kunder.

En särskild fördel är enligt Josefson att det i Länsförsäkringar ingår fastighetsmäklarfirman Länsförsäkringar Fastighetsförmedling som är den tredje största mäklarfirman i Sverige.

– Folk som köper bostad via vår mäklarfirma blir därmed även ofta kunder i Länsförsäkringar i övrigt.

Josefson själv har en bakgrund med 25 år på SEB där han var ställföreträdande chef för den svenska kontorsrörelsen och därefter chef för SEB:s globala ”transaktionstjänster”.

Men han slutade på SEB i början av 2011 och satt i ”karantän” tills juni 2011 då han började som vd för Länsförsäkringar Bank.

– Jag trivs fantastiskt bra här, säger Josefson.

Fokus ligger enligt honom nu på att visa folk i Sverige att det finns ett alternativ till de fyra storbankerna (Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken), och att Länsförsäkringar Bank når ut lokalt via de 23 Länsförsäkrings-bolagens 130 kontor ute i landet.

– Där har vi en stor styrka jämfört med banker som bara har sina kundkontakter via telefon och internet.

Storbankerna har väl en massa bankkontor runt om i landet som besöks av deras kunder?
– Ja, men jämfört med exempelvis SEB med sina 161 bankkontor i Sverige ligger vi inte så långt efter. Vi har en god täckning här i landet.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: