Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

BÖRSKURSEN UPP 17%
ditlevengel473.jpg
Vestas vd Ditlev Engel.
Foto: Vestas

Japanskt kapital
ska rädda Vestas

Krisdrabbade danska vindkraftverks-tillverkaren utreder ett nära samarbete med japanska bolaget Mitsubishi Heavy Industries.

bertnordberg200.jpg
Svensken Bert Nordberg är styrelseordförande i Vestas.
Foto: Vestas
Fick problem med lånevillkoren
Under andra halvåret 2011 och första kvartalet 2012 lanserade Vestas en del ny teknologi i sina vindkraftverk.

Det ledde i sin tur till högre kostnader än väntat så att Vestas fick problem att uppfylla sina lånevillkor vid halvårsskiftet 2012.

Teoretiskt sett innebar det att bankerna då fick rätt att säga upp sina lån till Vestas, vilket skulle gett bolaget stora ekonomiska problem.

Men Vestas lyckades få bankerna att gå med på att avvakta lite med lånevillkorsprövningen och att ge en del ytterligare lån, vilket möjliggör normal drift av Vestas verksamhet tills bolagets ekonomiska utveckling förbättras igen.

Vestas anser att de problem som uppstod endast är tillfälliga, och att den bättre utvecklingen under andra kvartalet samt bolagets stora orderstock gör att allt förhoppningsvis kommer att lösa sig.
Det skriver danska affärstidningen Börsen.dk.

Vestas offentliggjorde under tisdagen ett pressmeddelande där bolaget skrev följande:

”Today, there is information in the market that Vestas is in dialogue with Mitsubishi Heavy Industries.

Vestas can confirm that there is an ongoing dialogue between the two companies regarding a potential strategic cooperation.

If the dialogue results in an agreement, Vestas will make a company announcement on the issue immediately thereafter.”

Beskedet ledde till att Vestas-aktien vid 11-tiden på tisdagsförmiddagen var upp 17 procent till cirka 40 danska kronor.

Danska tidningen Berlingske Tidende skrev under tisdagen om att Mitsubishi kan komma att ge Vestas ett kapitaltillskott mot att Mitsubishi blir delägare i några av Vestas huvudteknologier.

Beskedet kommer mot bakgrund av Vestas ekonomiska kris som gör att bolaget snabbt behöver kapitaltillskott skriver Börsen.dk.

Ett alternativ är alltså att Vestas får in nytt kapital genom att sälja ut delar av verksamheten.

Det är mobiltelefontillverkaren Sony-Ericssons tidigare vd Bert Nordberg som är styrelseordförande i Vestas, och han har sagt till Berlingske att han gärna ser någon stor aktör bland Vestas aktieägare så att Vestas banker lugnar sig.

Förhandlingarna mellan Vestas och Mitsubishi uppges nu fokusera på i vilken utsträckning Mitsubishi även ska få ägarinflytande i Vestas.

Hela Vestas är värt knappt 8 miljarder danska kronor vid nuvarande börskurs på knappt 40 danska kronor.

Börskursen har åkt stadig utförsbacke sedan en toppnivå kring 700 danska kronor sommaren 2008.

Kursen nådde en bottennivå på under 25 danska kronor i juli 2012 men har sedan dess haft en ganska god ökning till nuvarande nivå på nästan 40 danska kronor.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Vestas är världens största vindkraftverks-tillverkare med en marknadsandel på 12 procent.

Under 2011 hade Vestas intäkter på knappt 6 miljarder euro vilket var en minskning med 15 procent från 2010.

Nettoresultatet blev en förlust på knappt 200 miljoner euro.

Under första halvåret 2012 hade Vestas intäkter på knappt 3 miljarder euro, vilket faktiskt var en ökning med 10 procent från samma period 2011.

Nettoresultatet blev dock en förlust på knappt 200 miljoner euro.

För helåret 2012 har Vestas gett en prognos om intäkter på 6,5-8 miljarder euro och en rörelsemarginal på 0-4 procent.

Vestas har en hög skuldsättning med en räntebärande nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på 8-9 miljarder danska kronor, jämfört med att bolaget är värt knappt 8 miljarder danska kronor på Köpenhamnsbörsen.

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) är för sin del en jättekoncern med över tio olika produktområden och över 60 000 anställda.

Produktområdena omfattar bland annat Energy, Ship & Ocean, Material handling och Automotive.

Enligt en uppgift äger MHI dock nuförtiden bara 15 procent av den biltillverkande verksamheten Mitsubishi Motors (produktområde Automotive) som för sin del har över 30 000 anställda.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: