Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Fastighet

Annons:

”MER ÄN 50% CHANS TILL GM-SKADESTÅND”
victormuller473.jpg
Holländska sportbilstillverkaren Spykers vd och huvudägare Victor Muller.
Foto: Spyker

Så ska Spyker kringgå
GM:s fotboja

Holländska sportbilstillverkaren Spykers vd Victor Muller i exklusiv intervju om nya alliansen med kinesiska Youngman och hur bolagen ska utveckla nya bilar baserade på Saab-bilar utan GM:s samtycke.

Hemliga finansiärer av Muller-ägarandel
När Spyker hade köpt Saab figurerade ryska affärsmannen Vladimir Antonov som storägare bakom konstellationen.

Enligt Muller är Antonov numera helt ute ur bilden och är inte längre delägare i Spyker.

– Antonov äger noll aktier i Spyker, säger Muller.

Muller själv är Spykers huvudägare med en ägarandel på 65 procent fördelat på tre enheter.

Orsaken är att om man har en ägarandel på över 29,9% så måste man lägga bud på att köpa hela bolaget vilket Muller ej har för avsikt att göra.

Mullers ägarandel är därför fördelad på två stiftelser och ett personligt innehav, vilket i praktiken blir en sammantagen ägarandel på 65 procent.

När Youngman nu blir delägare till 30 procent av Spyker så kommer Mullers ägarandel bli utspädd så att den sjunker till 40 procent.

Tidigare var Muller formellt storägare i Spyker vilket var finansierat av Antonov.

Nu har Muller andra finansiärer av sin ägarandel, men vägrar säga varifrån finansieringen kommer.

– Det är en personlig fråga som jag inte behöver svara på.

Folk kanske tycker att det verkar skumt att du inte vill berätta det?
– Det är deras problem.

En variant är att det trots allt fortfarande är Antonov som på omvägar finansierar Mullers ägarandel i Spyker.

I slutet på 2011 uppstod kontroverser kring Antonov på grund av misstankar om förskingring och bedrägeri kopplat till hans litauiska bank Snoras. Antonov greps i London men frisläpptes mot borgen i avvaktan på brittiskt utlämningsbesked till Litauen.

Själv anser sig Antonov vara helt oskyldig.

Har du någont kontakt med Antonov nuförtiden?
– Absolut, säger Muller.
Saab-personal kommer att anlitas
En fråga är var Spykers alla nya kommande bilmodeller ska tillverkas. Som Spyker skriver i pressmeddelandet kan det bli i Kina och/eller i Europa.

Just nu verkar det dock inte vara aktuellt att de nya modellerna ska tillverkas vid den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.

– Förut tillverkade Saab sina bilar i Trollhättan där de hörde hemma. Och vi på Spyker tillverkar för vår del våra bilar i Holland. Vi har hittills inte fattat några beslut om var våra kommande Spyker-modeller kommer att tillverkas.

Har ni fört några samtal med kinesiska elbilsbolaget Nevs som nu ska bedriva verksamhet i den gamla Saab-fabriken?
– Det är bara aktuellt för oss att prata med Nevs om de faktiskt köper Saab-tillgångar från likvidatorn, vilket för mig verkar avlägset.

Och finns det för övrigt möjlighet för att ni kommer att anlita Saabs utvecklingsingenjörer som varit med och utvecklat Phoenix-plattformen?
– Det hoppas jag verkligen, säger Muller.
Realtid.se skrev tidigare under måndagen om Spykers nya samarbete med Youngman som bland annat omfattar lansering av nya stadsjeepen Spyker D8 i slutet av år 2014, baserat på Saab-plattformen Phoenix som Youngman under år 2011 köpte en icke-exklusiv rätt till.

Samarbetet omfattar att Youngman pumpar in pengar i Spyker mot en ägarandel på 30 procent av moderbolaget Spyker, samt 75 procent av dotterbolaget Spyker P2P där D8-modellen ligger.

Därutöver får Youngman 80 procent av bolaget Spyker Phoenix som ska utveckla och lansera ytterligare modeller framöver baserat på Phoenix-plattformen.

Spyker är för övrigt i fullt bråk med amerikanska biljätten GM som Spyker påstår stoppade Spykers försäljning av Saab till kinesiska Youngman på felaktiga grunder, och för det kräver Spyker ett skadestånd på 20 miljarder kronor av GM.

Frågan är därmed vad GM tycker om att Spyker och Youngman nu vill lansera nya bilmodeller baserade på Phoenix-plattformen som till stor del är baserad på GM:s fordonsplattform Epsilon 2 som bland annat används av GM-bilmärket Opels bilmodell Insignia.

Spykers vd Victor Muller avslöjar för Realtid.se att planen är att Spyker och Youngman med hjälp av miljarder i investeringar från Youngman, ska justera Phoenix-plattformen så att den inte längre har med GM att göra. Enligt Muller är det bara cirka 10 procent av Phoenix-plattformen som är GM-relaterad. Det låter inte så mycket, men det kommer ändå att ta flera år och mångmiljonbelopp att bygga bort GM-beroendet.

Muller är nöjd med dagens samarbetsavtal med Youngman.

– Vi är mycket glada över att vi har lyckats slå två flugor i en smäll, säger han och pekar på att Youngman dels blir ny partner för Spykers sportbilstillverkning, och dels partner för Spykers stadsjeep.

Och dessutom blir Youngman samarbetspartner för de övriga Phoenix-baserade bilmodellerna som Saab hade planer på att lansera men som nu istället kommer att lanseras i Spykers egen regi.

– Vi anser att vårt samarbete med Youngman utgör en väldigt intressant möjlighet, men det kommer att ta några år att förverkliga våra planer vilket är naturligt.

Vad anser GM om att ni avser lansera nya bilmodeller baserade på Phoenix-plattformen som bygger på GM-plattformen Epsilon 2?
– Under Saab-tiden var det bara cirka 10 procent av Phoenix-plattformen som hade med GM att göra. Vi har redan beslutat omkonstruera plattformen för cirka 50 miljoner euro så att den blir helt GM-oberoende. Det är redan bestämt att det kommer att bli så. Hela planen är fullt finansierad av Youngman.

Enligt måndagens pressmeddelande ska Youngman satsa 10 miljoner euro i moderbolaget Spyker och 25 miljoner euro i Spyker P2P för att utveckla stadsjeepen Spyker D8.

Hur ska ni få ihop det till 50 miljoner euro?
– Youngman kommer att investera några 100 miljoner euro i det tredje bolaget Spyker Phoenix. De pengarna måste till för att planerna ska kunna förverkligas.

Muller berättar att alla de nya modellerna som Spyker ska lansera i samarbetet med Youngman bygger på det utvecklingsarbete som Saab gjorde, bland annat med hjälp av den italiensk-amerikanska designern Jason Castriota med vissa anpassningar för att lansera dem till Spyker.

– De anpassningarna är inte så omfattande som man kan tro. Eftersom både Saab och Spyker har sina anor som flygplanstillverkare, så är de kommande bilmodellerna mycket flygplansinspirerade. Det finns många likheter i Saabs och Spykers designtänkande.

De modeller som är på gång förutom Spyker D8 är en fyradörrars-sportbil, en mindre stadsjeep i still med Saabs tidigare modell Saab 9-4X, en cabriolet-modell, samt en småbil baserad på modellen Saab 9-1 som Castriota designade.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Som nämnt i den första artikeln var tanken först att Spykers stadsjeep när den premiärvisades våren 2006 skulle heta Spyker D12 och ha en 12-cylindrig motor. Men där beslöts år 2008 att stadsjeepen precis som Spykers sportbilar skulle använda 8-cylindriga motorer.

– Det är väldigt få bilar som lanseras nuförtiden med 12-cylindriga motorer på grund av avgasreglerna, säger Muller.

Spykers stadsjeep Spyker D8 ska alltså lanseras i slutet av år 2014, och Muller berättar nu att de övriga modellerna baserade på Phoenix-plattformen kommer att börja lanseras under 2015 och 2016.

– Det tar några år helt enkelt att omkonstruera Phoenix-plattformen så att den blir GM-oberoende.

Och samtidigt med de stora planerna på nya bilmodeller fortgår rättsprocessen där Spyker kräver GM på 20 miljarder kronor.

Hur troligt är det att Spyker verkligen kommer att få ut de pengarna?
– Vi är säkra på att våra advokater inte skulle åta sig det här målet om de inte kände som jag, nämligen att vi har en mycket god chans att erhålla det skadeståndsbelopp vi kräver.

Du bedömer att det är över 50 procents sannolikhet för att ni kommer att få skadeståndspengarna?
– Ja, det gör jag.

Att Spyker i förra veckan gav GM en frist på en månad att inkomma med GM:s bemötande av skadeståndskravet, ska enligt Muller inte tolkas som någon eftergift åt GM.

– Det är normalt i skadeståndsmål att man ger motparten en frist på en månad om motparten ber om det.

I och med fristen är alltså nästa steg i processen att GM senast den 28 september ska inkomma med sitt bemötande av skadeståndskravet.

Muller vill inte heller säga hur stora försäljningsvolymer per Spyker siktar på att nå framöver med de nya, kommande bilmodellerna baserade på Saab-plattformen Phoenix.

– Det är alldeles för tidigt att yttra sig om det, säger han.

Positioneringsmässigt vill Muller likna Spykers sportbilar med bilmärken som Aston Martin och Ferrari.

Men de kommande, Phoenix-baserade bilarna vill han snarare likna vid BMW och Audi.

– Det avser marknadspositionen för våra kommande modeller, men volymmässigt kommer vi inte att nå BMW:s och Audis stora volymer på miljontals bilar per år.

Finns det potential att era kommande modeller åtminstone kan komma upp i 10 000-tals sålda bilar per år?
– Annars är det ingen mening att vi håller på om vi inte ens skulle komma upp i 10 000-tals sålda bilar per år.

Spykers sportbilar har i dagsläget Audis 8-cylindriga motorer i sig.

Det samarbetet är Spyker på väg att lämna från och med år 2013 då Spyker istället ska börja använda en annan motorleverantör.

– Ännu så länge har vi inte avslöjat vilken leverantör det blir, men jag kan säga så mycket att det inte är GM.

När Spyker lanserade sitt stadsjeepsprojekt Spyker D8 var det som nämnt med modellbeteckningen Spyker D12 som hade en 12-cylindrig Volkswagen-motor i sig.

– Det samarbetet med Volkswagen är inte aktuellt längre, och som nämnt är det inte aktuellt med en 12-cylindrig motor. Det vi ska ha är en 8-cylindrig motor och den kommer inte att komma från varken Volkswagen eller Audi.

Kan man tänka sig att den 8-cylindriga motor ni kommer att använda i Spyker D8 kommer att tillverkas av någon kinesisk leverantör eller att det blir från en europeisk leverantör?
– Något av det blir det.

Men ni har inte ännu beslutat om vilken leverantör det ska bli?
– Jo, det har vi gjort men vi har inte offentliggjort det ännu.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: