Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Fastighet

Annons:

YOUNGMAN KÖPER 30% AV SPYKER
spykerd8_473.jpg
Spykers kommande stadsjeep Spyker D8 som är baserad på Saabs fordonsplattform Phoenix, utan att Spyker inhämtat GM:s godkännande.
Foto: Spyker
spykerd8_473_2.jpg
Spyker D8 ska lanseras i slutet av år 2014.
Foto: Spyker

Mullers nya attack
mot GM

Victor Muller med sin holländska sportbilstillverkare Spyker har redan stämt amerikanska biljätten GM på 20 miljarder kronor för att GM stoppade Spykers försäljning av Saab till kinesiska Youngman, och nu tar Muller nästa steg genom att planera nya, Saab-baserade bilar utan att bry sig om GM:s godkännande.

victormuller200.jpg
Spykers vd Victor Muller.
Foto: Spyker
pangquingnian200.jpg
Youngmans vd Pang Quingnian.
Foto: Youngman
Beskedet fick den kollapsade Spyker-aktien att stiga med 25 procent på Amsterdam-börsen under måndagsförmiddagen.

Realtid.se skrev i förra veckan om att Spyker gett amerikanska biljätten GM en frist på ytterligare en månad för att inkomma med sitt bemötande av Spykers krav på att få 20 miljarder kronor från GM för att Spyker. Kravet härrör från Spykers uppfattning att GM satt käppar i hjulet för Spykers försäljning av Saab till kinesiska bolaget Youngman.

I den artikeln framkom även att det är kris för det förlustbringande Spyker som knappt lyckas sälja sina sportbilar och behöver kapitaltillskott, men att diskussioner pågår med tänkbara investerare.

Och nu under måndagen kom så besked om de nya turerna i Spyker.

Uppgörelsen innebär att Youngman investerar 10 miljoner euro i Spyker.

Av beloppet ska 7 miljoner euro investeras i nya Spyker-aktier så att Youngman får en ägarandel på 30 procent av Spyker.

Resterande 3 miljoner euro ska Youngman ge Spyker i lån.

Av totalbeloppet på 10 miljoner euro ska Youngman betala 2 miljoner euro inom en vecka och 8 miljoner euro inom 1,5 månad.

Tanken är sedan att Spyker och Youngman ska bilda nya bolaget Spyker P2P där Youngman får en ägarandel på 75 procent och Spyker 25 procent.

Syftet med det nya bolaget Spyker P2P blir att utveckla Spykers nya bilmodell Spyker D8 som är en stadsjeep.

Youngman betalar 25 miljoner euro för sin ägarandel i Spyker P2P medan Spyker får sin ägarandel genom att lägga in utvecklingsprojektet kring Spyker D8 i bolaget.

Planen är att Spyker D8 ska lanseras i slutet av år 2014.

Ytterligare ett samägt bolag ska bildas med namnet Spyker Phoenix där Youngman får en ägarandel på 80 procent och Spyker 20 procent.

Den nya Saab 9-5-bilen som Saab lanserade precis före sin konkurs, är baserad på den så kallade Phoenix-plattformen som Saab utvecklade under 2010 och 2011. Och Youngman köpte under 2011 rättigheterna till den plattformen.

De rättigheterna lägger nu Youngman in i det nya bolaget Spyker Phoenix.

Tanken är nu att Spyker Phoenix på sikt ska lansera ett helt sortiment av nya bilar baserade på Phoenix-plattformen. Bilarna ska vara positionerade som ännu dyrare och lyxigare än den positionering som Saab hade.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Muller uppger i ett pressmeddelande att Spyker sedan Saabs undergång i slutet av 2011 undersökt möjligheterna att fortsätta det samarbete med Youngman som planerats inför Youngmans köp av Saab (som sedan aldrig blev av).

– Med det nya samarbetsavtal som vi offentliggör idag, inleder vi ett intimt samarbete med samma mål som det samarbete vi hade tänkt ha kring Saab. Spyker och Youngman har helt klart samma framtidsvisioner för hur vi ska forma Spykers framtid.

Youngmans vd Pang Qingnian uttalar sig också och säger att han hela tiden har känt att det planerade samarbetet med Spyker kring Saab bör inledas, trots att Youngmans köp av Saab aldrig blev av.

– Med det nya avtalet så kommer många av våra ursprungliga avsikter med Saab kunna formas, och vi är glada över att kunna hjälpa Spyker att ytterligare utveckla sitt modellsortiment med en stadsjeep och övriga fordon baserade på Saabs Phoenix-plattform, säger han i pressmeddelandet.

En frågeställning är dock hur GM ställer sig till Spykers och Youngmans nya samarbete eftersom den nya Saab 9-5-modellen är baserad på GM:s fordonsplattform Epsilon 2 som bland annat även används av GM-märket Opels bilmodell Insignia.

I vilken utsträckning har Spyker och Youngman säkrat upp GM:s godkännande för deras nya samarbete och planerade lanseringar av nya bilmodeller? Hur kan GM godkänna det om Spyker samtidigt kräver 20 miljarder kronor av GM i skadestånd? Eller är skadeståndskravet att betrakta som ett påtryckningsmedel i förhandlingar med GM om att få GM:s godkännande för det nya Spyker/Youngman-samarbetet?

Realtid.se får tag på Spykers informations- och marknadschef Sander van Dijk hos Spyker i Holland.

– Phoenix är en bilplattform som har utvecklats av Saab, så den har inte någon koppling till GM.

Måste ni ändå inte ha GM:s godkännande?
– Inte så vitt jag förstår.

En fråga är om Spykers nya bilar bara kommer att lanseras i Kina, medan det blir svårt att lansera dem på övriga håll i världen på grund av risk för att GM kommer att kräva skadestånd.

Kommer Spykers nya, kommande bilar från Youngman-samarbetet kunna lanseras över hela världen?
– Det har vi inga kommentarer till, säger van Dijk.

En variant är förstås att Spyker och Youngman kan modifiera Phoenix-plattformen för andra motorer och övriga komponenter så att den inte längre har med några GM-komponenter att göra, och att Spyker/Youngman därför inte behöver bry sig om GM:s godkännande.

Men frågan är om det är möjligt att göra så omfattande modifieringar utan att det blir en helt ny plattform.

Enligt pressmeddelandet kan de nya bilmodellerna komma att tillverkas i både Europa eller Kina beroende på.

Spyker-aktien steg under måndagsförmiddagen från 0,04 euro till 0,05 euro motsvarande en kursuppgång med 25 procent jämfört med fredagens slutkurs på 0,04 euro. Det motsvarar ett totalt börsvärde på 16 miljoner euro för Spyker (före Youngman-affären enligt måndagens besked).

Spyker D8 är inte en helt ny bilmodell. Tidningen Ny Teknik skrev redan för 2-3 år sedan (våren 2010) om att den var på gång.

Där framgår att den från början visades upp för sex år sedan (våren 2006) på bilmässan i Geneve, långt innan det var på tal att Spyker skulle köpa Saab.

Då kallades bilen för Spyker D12 byggd helt i aluminium med avsikt för en 12-cylindrig motor från Volkswagen.

I sitt namn hade bilen tillägget ”Peking to Paris” vilket även kan antas vara vad förkortningen i bolaget Spyker P2P betyder.

Internationellt brukar stadsjeepar kallas SUV-billar för Sports Utility Vehicle, medan Spyker kallar Spyker D8 för en ”SSUV” som står för en Super Sports Utility Vehicle.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: