Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Juridik

Annons:

Spyker går med på
frist för GM

Amerikanska biljätten GM får ytterligare en månad på sig att bemöta holländska sportbilstillverkaren Spykers skadeståndskrav på 3 miljarder dollar.

Det framgår av ett pressmeddelande från Spyker som publicerades under fredagen.

GM skulle egentligen inkomma med ett bemötande av skadeståndskravet senast den 28 augusti, men i pressmeddelandet skriver Spyker att bolaget nu har gått med på GM:s begäran att få ytterligare 30 dagar på sig.

Det innebär att GM nu måste inkomma med ett bemötande av skadeståndskravet senast den 28 september.

Spyker kräver skadeståndet som led i efterdyningarna av Spykers köp av svenska biltillverkaren Saab från GM. Saab har nu gått i konkurs och lagts ned.

Spykers argument är att GM avsiktligt satte käppar i hjulet för Spykers försök att sälja Saab vidare till kinesiska bolaget Youngman, och att GM avsiktligt ville driva Saab i konkurs.

Spyker köpte Saab av GM i början av år 2010.

Saab-bilarna har under senare år bestått av modifierade GM-komponenter. Saabs sista modell (den andra generationens Saab 9–5 som Realtid.se provkörde sommaren 2010) byggde exempelvis på GM:s bilplattform Epsilon 2 som bland annat även används av GM-märket Opels bilmodell Insignia.

Även om Saab köptes av Spyker, var Saab åtminstone på kort sikt beroende av GM:s välvilja att fortsätta leverera komponenter till Saab vilket gav GM möjlighet att stoppa en försäljning av Saab till Youngman.

Enligt ett pressmeddelande från Spyker den 6 augusti har Spyker lämnat in skadeståndskravet mot GM till en domstol i Michigan där GM har sitt huvudkontor.

Kravet är inlämnat för det konkursade Saab-bolagets räkning.

Saab har inga pengar för att självt bedriva någon rättsprocess mot GM, men Spyker har kommit överens om att driva processen för Saabs räkning mot att Spyker får rätt till en betydande del av ett eventuellt skadestånd.

Spyker har anlitat amerikanska advokatbyrån Patton Boggs för att driva rättsprocessen mot GM.

Patton Boggs är baserad i Washington och beskriver sig som ”a leader in Public Policy and Lobbying, Regulatory, Litigation, Business and Intellectual Property law”.

På sin hemsida uppges Patton Boggs motto vara: ”Where others see challenges, we see possibilities.”

Spyker är börsnoterat på Amsterdambörsen i Holland. Aktien hade en toppnivå på 7-8 euro våren 2008 före köpet av Saab.

Sedan sjönk kursen till en bottennivå kring 1,50 euro hösten 2009, för att sedan stiga till en ny topp på över 6 euro i början på 2011.

Men sedan dess har kursnivån rasat och ligger nu bara i 0,04 euro vilket gör hela Spyker värt 13 miljoner euro (drygt 100 miljoner krnoor) på börsen.

Spykers enda kvarvarande verksamhet (utöver GM-stämningen) är den ursprungliga med tillverkning och försäljning av Spyker-sportbilarna som Realtid.se provkörde våren 2010.

En Spyker-bil kostar i storleksordningen 200 000 euro (drygt 1,6 miljoner kronor).

Spyker har bilmodellen C8 som även finns i den förlängda versionen C8 Aileron.

Artikeln fortsätter nedan 


Annons:


Spyker i sig går med förlust.

Spykers resultatrapport för första halvåret 2012 offentliggjordes i juli.

Intäkterna under perioden uppgick till cirka 0,1 miljoner euro, det vill säga bolaget verkar inte ha sålt en enda bil.

Det är holländaren Victor Muller som ligger bakom Spyker och Spykers köp av Saab, och han är fortfarande Spykers chef.

Muller pratade i rapporten om att perioden ägnats åt att få ordning på problemet med Spykers stora skulder.

Det har även varit problem med brittiska bolaget CPP som är underleverantör av aluminiumkarosserna till Spykerbilarna. CPP gick i konkurs, men Spyker har nu ingått nya avtal med samtliga underleverantörer och bilproduktionen har återupptagits.

Enligt Muller har Spyker genomfört stora kostnadsbesparingar så att bolagets förlusttakt nu är hanterbar.

Efter att Spyker i tidigare omgångar inlett nya projekt med exempelvis köpet av ett formel 1-stall och köpet av Saab, uppger sig Muller nu vara redo för nya projekt för Spyker att investera i. Spyker har varken kvar formel 1-stallet eller Saab längre.

Även om läget för Spyker har ljusnat enligt Muller, så står det i Spykers resultatrapport att bolaget behöver kapitaltillskott och att diskussioner om det förs med investerare.

Flera inledande diskussioner uppges föras med intresserade investerare, men Spyker skriver i rapporten att osäkerheten för bolaget är stor om det blir så att något kapitaltillskott ej kan erhållas.

Enligt Spykers balansräkning har bolaget tillgångar bokförda till 16 miljoner euro per sista juni 2012, finansierat med ett eget kapital på 4 miljoner euro och skulder med mera på 12 miljoner euro.

Tillgångarna består av anläggningstillgångar på 11 miljoner euro och omsättningstillgångar på 5 miljoner euro.

Av anläggningstillgångarna är så kallade ”immateriella tillgångar” den största posten och uppgår till 9 miljoner euro.

Immateriella tillgångar är ett diffust tillgångsslag till skillnad från konkreta, fysiska tillgångar såsom ett varulager eller fastigheter.

Immateriella tillgångar kan uppstå om ett bolag köper ett annat för ett pris över det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden. Det kan även bestå av patent och varumärken, och det kan även utgöras av utvecklingskostnader som istället för att bokföras direkt som kostnad i resultaträkningen bokförts som immateriell tillgång i balansräkningen.

Som försiktig investerare i ett bolag är ett alternativ att värdera immateriella tillgångar till noll kronor försiktigt räknat, men då blir Spyker konkursmässigt eftersom bolagets egna kapital (tillgångar minus skulder) som nämnt endast uppgår till 4 miljoner euro.

Om Spyker alltså skulle göra en nedskrivning av de immateriella tillgångarna till noll kronor skulle det leda till en kostnad på 9 miljoner euro. Då skulle det minska det egna kapitalet med lika mycket, men eftersom det egna kapitalet bara uppgår till 4 miljoner euro skulle det då bli negativt (det vill säga skulderna skulle vara större än tillgångarna).

Spykers C8-modell har en V8-motor från Audi i sig.

Uppgifter finns om en ny Spyker-modell som heter C12 som har en 12-cylindrig motor från Audi som har fler hästkrafter.

En version heter Spyker C12 LaTurbie som är en extralång cabriolet-modell med den 12-cylindriga motorn.

Det finns även versionen Spyker C12 Zagato som designats av italienska företaget Zagato. Den visades redan år 2007 på en bilmässa i USA.

Men i dagsläget är det alltså bara C8-modellen som produceras.

Ännu så länge har ingen Spyker sålts i Sverige, och det finns ingen återförsäljare av Spyker-bilar i Sverige.

– Sverige är precis som Holland en mycket liten marknad för superbilar. Det skulle inte finnas någon logik i att ha en Spyker-återförsäljare i Sverige. Om någon svensk vill köpa en Spyker-bil är det i så fall enklare att man bara åker ner till oss i Holland, säger Spykers marknads- och informationschef Sander van Dijk.

Enligt honom fokuserar Spyker istället på att sälja sina bilar på de stora marknaderna USA, Storbritannien och Tyskland.

Som nämnt är Spyker värt drygt 100 miljoner kronor på Amsterdambörsen i Holland jämfört med att Spykers skadeståndskrav på GM uppgår till 20 miljarder kronor, så åtminstone verkar aktieinvesterare inte räkna med att Spyker kommer att få ut särskilt mycket av det krävda skadeståndet.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Juridik

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: