Annons:

Gå till söksidan på Realtid.se Gå till söksidan på Eniro.se (öppnas i nytt fönster)

Annons:


Annons:

Finans & Försäkring

Annons:

INDUSTRIRAPPORT NR 2 BRANSCH I FÖRÄNDRING:
vonkoskull_473.jpg
Casper von Koskull ser specialiserade boutiquer som en vinnare på morgondagens finansmarknad.
Foto: Martin Sundström

”Bli mindre eller bli större”

Nordeas Casper von Koskull spår stora förändringar på den nordiska bankmarknaden.

omslag_nr2.jpg
Casper von Koskull intervjuas i senaste numret av Industrirapport.
Casper von Koskull har arbetat för internationella storbanker som Citibank, UBS och Goldman Sachs sedan mitten av 1980-talet. Hösten 2010 tog han klivet till Nordea där han sitter i ledningsgruppen och basar över Wholesale banking som är Nordeas företagsdivision och investmentbankdel.

I en intervju med Realtids Industrirapport berättar han om sin syn på bankmarknadens framtida utveckling mot bakgrund av den finansiella krisen och den ökade regleringen av sektorn.

– Det är inget snack om att finansvärlden kommer att gå igenom sin största förändring på 50 till 100 år och det är först nu som det börjar slå igenom, säger Casper von Koskull till Industrirapport.

De större nordiska bankerna kommer att bli tvungna att diversifiera sig mer än idag och till en del lämna den traditionella bankmodell som hittills format sektorn. Storlek är en avgörande faktor, enligt Casper von Koskull.

– Det gäller att antingen bli mindre eller bli större. Boutiquer som inte kräver bankens kapitalbas är en vinnare. Men om du är en mellanstor aktör drabbas du av höjd ”cost to operate” och pressade priser om du har en mäkleriverksamhet. Det är en otroligt tuff formel, men i princip helt sund för det skapar en effektivare marknad, säger han till Industrirapport.

För Nordea, som vill vara en fullsortimentsbank och leverera allt ifrån vardaglig cash management till initierad strategisk rådgivning inom företagssegmentet, innebär storleken inte att man kan luta sig tillbaka:

– Vi måste se till att vi i varje enskild komponent av helheten är bättre eller lika bra som konkurrenterna, säger Casper von Koskull.

– Sofistikeringsgraden har gått upp hos alla aktörer, också hos kunderna. Idag har de mycket av den kompetens de tidigare efterfrågade inhouse. Därför är kunden inte lika imponerad längre och kräver att du tillför värden på andra sätt.

Läs hela intervjun i senaste numret av Industrirapport, klicka här för att köpa ditt eget exemplar.
  • Skriv ut artikeln (öppnas i nytt fönster)Skriv ut artikeln
  • Tipsa om artikeln (öppnas i nytt fönster)Tipsa
  • Dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)Dela på Facebook

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

 
 

Annons:

 
 

Annons:


Annons: